---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Android OS
Poslední update v 03.11.2012 15:53
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Android je rozsáhlá open source platforma, která vznikla zejména pro mobilní
zařízení (chytré telefony, PDA, navigace,tablety). Zahrnuje v sobě operační
systém (založený na jádru Linux), middleware, uživatelské rozhraní a aplikace.
Vyvíjí ho konsorcium Open Handset Alliance, jehož cílem je progresivní rozvoj
mobilních technologií, které budou mít výrazně nižší náklady na vývoj a
distribuci, a zároveň spotřebitelům přinese inovativní uživatelsky přívětivé
prostředí. Při vývoji systému byla brána v úvahu omezení, kterými disponují
klasické mobilní zařízení jako výdrž baterie, menší výkonnost a málo dostupné
paměti. Zároveň bylo jádro Androidu navrženo pro běh na různém hardwaru. Systém
tak může být použit bez ohledu na použitýchipset, velikost
či rozlišení obrazovky.[3]
Samotná platforma Android dává k dispozici nejen
operační systém s uživatelským prostředím pro koncové uživatele, ale i kompletní
řešení nasazení operačního systému (specifikace driverů aj.) pro mobilní
operátory a výrobce zařízení a v neposlední řadě pro vývojáře aplikací poskytuje
efektivní nástroje pro jejich vývoj – Software Development Kit.
Historie
Společnost Android Inc. byla založena v Kalifornii v říjnu 2003 Andym
Rubinem, Richem Minerem, Nickem Searsem a Chrisem Whitem. Google Inc. v srpnu
roku 2005 odkoupil v té době nepříliš známou „startup“ firmu Android Inc. a
udělal z ní svoji dceřinou společnost.[4]
Po odkupu společnosti tým Googlu
pod vedením Andyho Rubina vyvinul platformu založenou na Linuxovém jádře a v
září roku 2007 Google získal několik patentů v oblasti mobilních technologií.
Odborná veřejnost začala po akvizici spekulovat, že Google chce tímto krokem
vstoupit na trh „chytrých“ mobilních telefonů a chystá vydání vlastního
telefonu.[5]
5. listopadu v roce 2007 bylo vytvořeno uskupení Open Handset
Alliance. Konsorcium, které zahrnovalo společnosti zabývající se výrobou
mobilních telefonů, čipů nebo mobilních aplikací,
např. Google, HTC, Intel, LG, Motorola, NVidia, Qualcomm,Samsung, Texas
Instruments a dalších 25 společností. Cílem tohoto konsorcia bylo vyvinout
otevřený standard pro mobilní zařízení. V ten samý den Open Handset Alliance
ohlásil svůj první produkt, Android, otevřenou mobilní platformu postavenou na
jádře Linux verze 2.6. Eric Schmidt dál při této příležitosti ve svém projevu
najevo, že má Google s platformou Android velké plány: „Dnešní oznámení je
mnohem ambicióznější, než pouhý Google telefon, jak spekuloval tisk v posledních
několika týdnech. Naší vizí je, že platforma, kterou představujeme, bude moci
být použita na tisících rozdílných telefonních modelech.“ O týden později byl
vydán první Android SDK pro vývojáře pod licencí open-source.[3]
V říjnu roku
2008 byl ve Spojených státech amerických uveden první komerční telefon vyrobený
firmou HTC s operačním systémem Android (v České republice byl uveden v lednu
2009) a zároveň s tím bylo uvolněno SDK 1.0. V roce 2009 roste počet zařízení
používající Android na více jak dvacet.
Související informace naleznete v
článku Seznam zařízení se systémem Android.
Architektura
Architektura
operačního systému Android je rozdělena do 5 vrstev. Každá vrstva má svůj účel a
nemusí být přímo oddělena od ostatních vrstev.
Nejnižší vrstva architektury
je jádro operačního systému, které tvoří abstraktní vrstvu mezi
používaným hardwarem a zbytkemsoftwaru ve vyšších vrstvách. Jádro systému
Androidu je postaveno na Linuxu ve verzi 2.6. Je využito jeho mnoha vlastností,
jako podpora správy paměti, správa sítí, zabudované ovladače nebo správy
procesů, například souběžného běhu aplikací, které běží jako samostatné procesy
s oprávněním stanoveným systémem. Tato vlastnost přispívá ke stabilitě a také
ochraně systému. Naopak systém nepodporuje grafické uživatelské rozhraní X
Window System a ani úplnou sadu GNU knihoven. Důvodem použitíjádra Linux byla
také vlastnost poměrně snadného sestavení na různých zařízeních a tím
zaručená přenositelnost.
Další vrstvou jsou knihovny, které jsou napsány
v C/C++ kódu a využívají je různé komponenty systému. Tyto funkce jsou vývojářům
poskytnuty prostřednictvím Android Application Framework. Zde jsou uvedeny pouze
některé příklady knihoven:
Media Libraries – Knihovna podporuje přehrávání
video a audio formátů, stejně obrazové soubory,
např. MPEG4, H.264,MP3, AAC, AMR, JPG a PNG.
LibWebCore – Knihovna webového
prohlížeče, který podporuje i vložené náhledy webových stránek.
libc -
Odvozená BSD standardní knihovna systému C vyladěná pro embedded zařízení.
SQLite – odlehčená relační databázová knihovna
OpenSSL – secure socket layer
FreeType – Knihovna pro rendering bitmapových a vektorových fontů.
OpenGL –
Knihovna na vykreslování 3D grafiky.
Android Runtime vrstva obsahuje
aplikační virtuální stroj zvaný Dalvik, který byl vyvíjen od roku 2005 speciálně
pro Android, týmem v Googlu pod vedením Dana Bornsteina. Dalvik Virtual
Machine (DVM) je registrově orientovaná architektura, využívá základních
vlastností Linuxového jádra, jako je správa paměti nebo práce s vlákny. Vznik
nového virtuálního stroje byl iniciován ze dvou důvodů. Prvním důvodem
byla licenční práva, kdy jazyk Java a jeho knihovny jsou volně šiřitelné, zatím
co JVM není. Dalším důvodem byla optimalizace virtuálního stroje pro mobilní
zařízení a to především v oblasti poměru úspory energie a výkonu. V této vrstvě
jsou také obsaženy základní knihovny programovacího jazyka Java. Knihovny se
svým obsahem blíží platformě Java Standard Edition. Hlavní rozdíl je v
nepřítomnosti knihoven pro uživatelské rozhraní (AWT a Swing), které byly
nahrazeny knihovnami uživatelského rozhraní pro Android nebo přidání knihovny
Apache pro práci se sítí. Překlad aplikace napsané pro Android probíhá
zkompilováním zdrojového Java kódu do Java byte kódu pomocí
stejného kompilátoru, jako je používán v případě překladu Java aplikací. Poté se
překompiluje Java byte kód pomocí Dalvik kompilátoru a výsledný Dalvik byte kód
je spuštěn na DVM. Každá spuštěná Android aplikace běží ve svém
vlastním procesu, s vlastní instancí DVM.
Vrstva Application framework je pro
vývojáře nejdůležitější. Poskytuje přístup k velkému počtu služeb, které mohou
být použity přímo v aplikacích. Tyto služby mohou zpřístupňovat data v jiných
aplikacích, prvky uživatelského rozhraní, upozorňovací stavový řádek, aplikace
běžící na pozadí, hardware používaného zařízení a mnoho dalších služeb a funkcí.
Základní sada služeb zahrnuje především:
Sada prvků View – Tyto prvky jsou
použity pro sestavení uživatelského rozhraní jako seznamy, textové pole,
tlačítka, checkboxy a jiné.
Content providers – Umožňuje přístup k obsahu
(např. kontakty) jiných aplikací.
Resource manager – Poskytuje přístup
„nekódovým“ zdrojům, jako jsou řetězce, grafika, přidané soubory.
Notification manager – Umožňuje všem aplikacím zobrazit vlastní upozornění ve
stavovém řádku.
Activity manager – Řídí životní cyklus aplikací a poskytuje
orientaci v zásobníku s aplikacemi.
Nejvyšší vrstvu systému tvoří základní
aplikace, které využívají běžní uživatelé. Může jít o aplikace předinstalované
nebo dodatečně stažené z Android Marketu. Například e-mailový
klient, SMS program, kalendář, mapy, prohlížeč, kontakty a další aplikace i od
„třetích“ stran. [6]
Historie verzí
Od první verze bylo vydáno několik
aktualizací, které opravují chyby a přidávají nové funkce. Jednotlivé verze
systému se jmenují podle zákusků (Cupcake, Donut, Eclair, Froyo, Gingerbread,
Honeycomb, Ice Cream Sandwich).
1.5 (Cupcake)
Linuxové jádro 2.6.27
30.
dubna 2009 byla uvolněna aktualizace na Android 1.5 (Cupcake).[7] Update přidává
několik nových funkcí:
Možnost nahrávat a sledovat videa z kamery.
Nahrávání videí na YouTube a fotografií na Picasu přímo z telefonu.
Nová
softwarová klávesnice s automatickým dokončováním slov.
Bluetooth –
podpora A2DP.
Možnost automaticky připojit Bluetooth headset.
Nové widgety
a složky.
Animace při přechodu mezi obrazovkami.
Rozšířena funkce
kopírovat a vložit.
http://developer.android.com/sdk/android-1.5-highlights.html
1.6 (Donut)
Linuxové jádro 2.6.29
15. září 2009 bylo uvolněno 1.6 (Donut) SDK.[8]Změny:
Vylepšený Android Market.
Nové prostředí fotoaparátu, kamery a galerie.
Galerie umožňuje označit více fotografií k vymazání.
Aktualizované
vyhledávání hlasem.
Quick Search Box – umožňuje vyhledávat záložky, historii,
kontakty a na webu z domovské obrazovky.
Podpora pro
technologie CDMA/EV-DO, 802.1x, VPN, Gesta a syntéza řeči.
Podpora pro
rozlišení displeje WVGA.
Vylepšení rychlosti vyhledávání a kamery.
http://developer.android.com/sdk/android-1.6-highlights.html
2.0/2.1 (Eclair)
Linuxové jádro 2.6.29[9]
26. října 2009 bylo uvolněno 2.0 (Éclair)
SDK.[10] Mezi změny patří:[11]
Optimalizována rychlost hardwaru.
Podpora
pro více velikostí a rozlišení displeje.
Zdokonalené uživatelské prostředí.
Nové prostředí prohlížeče a podpora HTML5.
Nový seznam kontaktů.
Mapy
Google aktualizovány na 3.1.2.
Podpora pro Microsoft Exchange.
Podpora
přisvětlovací diody.
Digitální zoom (fotoaparát).
Vylepšená softwarová
klávesnice.
Podpora pro Bluetooth 2.1.
Animované tapety na domovské
stránce.
http://developer.android.com/sdk/android-2.0-highlights.html
2.0.1 SDK bylo vydáno dne 3. prosince 2009.[12]
2.1 SDK byla vydána dne 12.
ledna 2010.[13]
2.2 (Froyo)
Linuxové jádro 2.6.32[14]
20. května 2010
na konferenci Google I/O byl představen Android 2.2. Přidává nové technologie a
funkce uživatelského prostředí:
Možnost instalovat aplikace na paměťovou
kartu.
Adobe vydalo plugin Adobe Flash 10.1. Není integrován do systému,
distribuce je řešena přes Android Market nebo přes stránky Adobe.
Díky
kompilátoru JIT (Just-in-time) se podařilo zvýšit rychlost systému na různých
benchmarcích 2x až 5x. Dále je vylepšena správa paměti RAM.
Možnost vytvořit
z telefonu WiFi hotspot, nebo sdílet internetové připojení přes kabel USB.
Dva nové režimy telefonu – „car mode“ a „night mode“ (režim v autě a noční
režim).
Více nastavení fotoaparátu a kamery.
Přidána podpora pro OpenGL ES
2.0, vícebarevný trackball, vylepšena podpora pro Exchange, Bluetooth a přidána
další vrstva vývojářského API.
http://developer.android.com/sdk/android-2.2-highlights.html
2.3/2.4
(Gingerbread),[15]
Linuxové Jádro 2.6.35
6. prosince 2010 byla vypuštěna
verze Android 2.3 Gingerbread.
Podpora video formátu WebM pro HTML5 video[16]
Podpora pro Near Field Communication standard, který dnes podporují některé
mobilní telefony
Podpora protokolu SIP pro internetovou telefonii
Lepší
správa prostředků
Upravená virtuální klávesnice
Zlepšená funkce kopírovat
a vložit[17]
Podpora více kamer a nových sensorů
Nové Google Maps 5 s 3D
přístupem (Dostupné přes market pro všechny verze androidu)
Rozšíření podpory
nativního kódu
Verze 2.4 zatím nebyla oficiálně představena, ale měla by
přinést podporu pro využití dvoujádrových procesorů.
3.0/3.1/3.2
(Honeycomb))[18]
Očekávané novinky budou zahrnovat:[18]
Optimalizace pro
velké obrazovky tabletů
Třídimenzionální desktop s přepracovanými widgety
Upravený multitasking
Přístup ke Google eBooks
4.0 (Ice Cream
Sandwich)[19]
Vývoj aplikací
Oficiálně podporované vývojové prostředí pro aplikace Android je Eclipse. Do něj
je možné nainstalovat ADT plugin, který ulehčuje práci s Android projektem.
Vývojáři ovšem nejsou nuceni pracovat v tomto prostředí, ale mají možnost volby
jiného IDE nebo jednoduchého textového editoru a kompilace aplikací
pomocí příkazové řádky.
Android Software Development Kit (SDK)
Nástroje
pro vývoj aplikací pro platformu Android jsou obsaženy v SDK, který je dostupný
pro všechny hlavní platformy operačních systémů GNU/Linux, Windows i Mac OS.
Sada SDK je rozdělena na tři druhy: základní (nástroje nezbytné pro vývoj
aplikací), doporučená a plná konfigurace vývojového prostředí.
Základní
konfigurace SDK:
SDK Tools – Obsahuje nástroje pro debugging (ddms),
testování aplikace, správu Android Virtual Devices (AVD), Android emulátor,
analýzu grafického layoutu a další potřebné programy.
SDK Platform-tool –
Obsahuje další důleţité nástroje pro vývoj aplikací, které jsou závislé na verzi
platformy a jsou aktualizovány při vydání nové verze SDK. Jeden z nástrojů je
například Android Debug Bridge, umožňující nahrávat soubory do zařízení.
Android SDK platforms – Každá platforma SDK se skládá z knihoven, systémového
obrazu, ukázkových kódů, skinů emulátoru a jiných zdrojů. Ke kompilaci aplikace
a pro nastavení a běh AVD musí být přítomna alespoň jedna platforma.
Doporučená konfigurace SDK:
USB Driver – Komponenta, která je nutná pouze při
ladění a testování aplikace nainstalované na zařízení. Potřebné pouze pro
platformu Windows.
Příklady kódů – Obsahuje ukázkové kódy aplikací, které
jsou aktuální pro každou platformu.
Dokumentace – Obsahuje lokální kopii
dokumentace pro aktuální Android framework API. Tato dokumentace je také využita
ve vývojovém prostředí Eclipse.
Plné konfigurace SDK:
Google API –
Knihovny, zpřístupňující rozhraní Google Maps, které je možno použít v
aplikacích.
Ostatní SDK platformy – To je například Market Licensing package,
který obsahuje knihovnu ověřující licenci aplikace, zda se nejedná
o nelegální kopii.[20]
Emulátor
Emulátor operačního systému Android je
obsažen v Android SDK. Umožňuje testovat vytvořené aplikace bez fyzického
zařízení. Pomocí Android SDK a AVD Manageru je možné konfigurovat volbu síťového
připojení, SD karty, atd. a spouštět jednotlivá virtuální zařízení. Většina
aplikací se chová v emulátoru stejně jako na fyzickém zařízení. Existují, ovšem
výjimečné situace, které se virtualizovat nedají nebo jen těžko, například
přijímání hovorů, video/audio vstup, úroveň nabité baterie, funkce bluetooth,
atd.
Základní části aplikace Android
Základní stavební kameny v aplikacích
Android jsou komponenty activity reprezentující obrazovku, service umožňující
provádět akce na pozadí, content providersposkytující přístup k datům
a broadcast reciever reagující na příchozí oznámení. Všechny tyto komponenty
musí být definovány v souboru AndroidManifest.xml, uloženém v kořenovém adresáři
projektu. Kromě content provideru mohou komponenty mezi sebou kooperovat pomocí
zpráv, tzv. intentů.
Activity
Activity odpovídá jedné obrazovce.
Obsahuje grafické uživatelské rozhraní pro interakci s uživatelem. Aplikace
obsahuje obvykle více activit, mezi kterými je uživatel schopen přepínat a
přitom si activity může předávat informace. Zahájení activity je poměrně náročná
záležitost. Musí se vytvořit nový proces, alokovat paměť pro objekty
uživatelských rozhraní, které se rozloží do layoutu obrazovky a připravenou
obrazovku vyvolat zobrazení. Aby nedocházelo ke zbytečnému plýtvání výpočetních
prostředků např. při vzniku, zániku a opětovného vzniku activity – což se
jednoduše může stát při stisku tlačítka zpět na zařízení – je zde Activity
Manager, který zodpovídá za vytváření, rušení a celkovou správu životního cyklu
activity. Activity Manager pracuje se zásobníkem, ve kterém jsou uchované
informace o spuštěných activitách, a na vrcholu tohoto zásobníku je aktuálně
zobrazované activity. Životní cyklus activity se může nacházet v těchto stavech:
Activity starts – Počátek, kdy je actvity inicializováno.
Activity is running
– Activity je zobrazeno na displeji a může mít interakci s uživatelem. V jediném
okamžiku může být právě jedna activity v tomto stavu.
Process is killed –
Activity Manager zrušil activity z důvodu nedostatku paměti. K této akci může
dojít, pokud activity není viditelné. Další možnost není tak obvyklá – activity
je viditelné, ale uživatel s ní nemůže navázat interakci (nastává například při
dialogových hláškách).
Activity is shut down – Activity Managerem ukončil
activity a ta již nevyužívá žádnou paměť.
Service
Komponenta service
neposkytuje uživatelské rozhraní, ale představuje pouze proces běžící na pozadí.
Většinou se používá k vykonávání dlouho trvajících úkolů nebo k přístupu k
vzdáleným zdrojům, kde není známá doba odezvy (jako je připojení k serveru).
Service můžeme spustit dvěma způsoby a to pomocí metody startService. Potom se
service může ukončit sama nebo ji může ukončit jiná komponenta. Další způsob
spuštění je pomocí metody bindService, kterou vyvolá jiná komponenta, tzv.
klient, v tomto případě service může ukončit pouze klient, který ji spustil. V
jednom okamžiku může být k service navázáno pomocí metody bindService i více
komponent, potom je service ukončena po odpojení všech klinetů. Service se mŧţe
nacházet ve třech stavech:
Component calls – Inicializace service pouhým
zavoláním nebo navázáním komponenty na service.
Service is running – Service
vykonává na pozadí svou funkci.
Service is shut down – Service byl ukončen
sám nebo komponentou, záleží na formě spuštění service.
Content provider
Content provider je aplikační rozhraní pro sdílení dat mezi aplikacemi, ale i
pro sdílení dat v aplikaci mezi jednotlivými activitami. Aplikace může uchovávat
data v souborech,SQLite databázi nebo na webu, a přesto budou mít k těmto datům
přístup – pokud je to povoleno – jiné aplikace. Content provider má relativně
jednoduché rozhraní se standardními metodami (insert, update, delete a query),
které mají stejnou funkci jako klasické databázové metody. Oddělení dat od
uživatelského rozhraní nabízí možnost nahrazení výchozích aplikací novými.
Například může jakákoliv aplikace využít uložených uživatelských kontaktů a
nahradit tak defaultní aplikaci pro jejich zobrazování.
Broadcast receiver
Broadcast reciever je komponenta sloužící k „naslouchání“ oznámení. Podle určení
na ně reaguje, například výpisem na stavový řádek nebo spuštěním jiné
komponenty. Aplikace mohou využívat broadcasty systémové nebo vytvářet své
vlastní. Podobně jako service ani broadcast receiver nemá uživatelské rozhraní.
Příklad použití broadcast recieveru může být reakce na oznámení o nízkém stavu
baterie, o zachycení fotografie, doručení SMS zprávy nebo stažení dat. [21]
Android Developer Challenge
Aby společnost Google přílákala vývojáře pro tuto
novou platformu, do soutěže Google Developer Chalenge vložila v roce 2008 celých
10 milionů dolarů. Android Developer Challenge je soutěž vývojářů pořádaná
společností Google. Do soutěže se přihlašují skupiny vývojářů či jednotlivci,
kteří prezentují své aplikace pro mobilní telefony na platformě Android. Ti
nejlepší se pak podle stanovených pravidel podělí o finanční odměny, z nichž
mohou financovat další vývoj, a získat tak lepší šanci na úspěch v dalších
kolech, ve kterých užší výběr usiluje o řádově hodnotnější finanční odměny.
První kolo začalo v květnu výběrem 50 projektů za pomoci odborné poroty, které
obdržely každý 25 tisíc dolarů na další vývoj. Z těch pak bylo vybráno 10 vítězů
(každý vítězný projekt dostal 275 tisíc dolarů) a dalších deset týmů dostalo sto
tisíc dolarů. Podobné druhé kolo soutěže se konalo následující rok.
Google
Play a instalace aplikací obecně
Aplikace do zařízení s operačním systémem
Android jsou primárně dostupné přes tzv. Google Play (do února 2012 Android
Market), což je služba určená pro stahovaní aplikací a her, kterou provozuje
přímo Google. Byla dostupná již s uvedením prvního mobilního telefonu a v
současné době (květen 2011) je na ní více než 290.000 aplikací, z nichž část je
zcela zdarma a část je ke stažení zdarma a při spuštění zobrazuje reklamy. Zbylé
aplikace jsou placené - ty lze zatím kupovat jen v omezené množině zemí, která
se ovšem rozrůstá (toto omezení platí pouze pro placené aplikace).
V únoru
2011 byl Android Market rovněž zpřístupněn přes Internet. Uživatelé tak mohou ze
svého PC procházet seznamy aplikací a rovněž si vybírat ty, které se automaticky
nainstalují na jejich mobilní zařízení. Veškerá tato funkcionalita byla do té
doby přístupná pouze z mobilního zařízení.[22]
Protože Android je však
otevřenou platformou, aplikace na ni je možné nahrávat i přímo např. z počítače
(postupy jsou zdokumentované a podporuje je i samotné Android SDK).
Pro ty,
kteří by chtěli modifikovat i samotné vlastnosti operačního systému, existují
postupy, jak získat oprávnění administrátora v zařízení (administrátor se nazývá
v Linuxu root, proto se těmto postupům říká rooting). Je potřeba podotknout, že
takové změny nejsou oficiálně podporované a mohou porušit některá obchodní
ustanovení a vést např. ke ztrátě záruky a podpory k zařízení.
Zastoupení na
trhu
Společnost Canalys odhadovala, že ve druhém čtvrtletí 2009 měl Android
2,9% na trhu tzv. chytrých telefonů, ve třetím čtvrtletí to bylo 3,5%.[23]
V
květnu 2010 již ale Android zřejmě předběhl v USA iPhone co do počtu prodaných
telefonů svým podílem 28% na trhu v USA.[24]
V červenci 2011 Google oznámil,
že je aktivováno každý den 550 000 "androidích" zařízení.[25]
V druhém
čtvrtletí roku 2011 je android na 48% prodaných telefonů [26]
Bezpečnost a
firemní nasazení
Podle informací webu Gizmodo nasazení přístrojů s Androidem
ve firmách postupně zpomaluje.[27] Na vině jsou chybějící funkce pro podnikové
nasazení spojené zejména s dostatečným zabezpečením a správou. Podle kritiků
Androidu chybí zejména podpora šifrování dat, včetně enkrypce SD karet a také
lepší systém ochrany proti malwaru, který se v poslední době na přístroje s
Androidem zaměřuje ve velkém. Dále OS Android potřebuje snadný systém pro
možnost vymazávání dat administrátory na dálku a také pokročilou schopnost
sledování přístroje při ztrátě či odcizení.
Androidu příliš neprospěla ani
šokující skutečnost, na kterou v květnu 2011 upozornil web The Register, že
totiž 99 % telefonů používajících platformu Android obsahuje chyby dovolující
například reklamním společnostem krádež přihlašovacích údajů používaných k
přístupu ke kalendářům, kontaktům a dalším citlivým údajům. Poté co uživatel
odešle přihlašovací údaje k nějaké webové službě, dostane zpátky tzv.
přihlašovací token, kterým si webová služba nadále ověřuje identitu uživatele
aniž by po něm znovu vyžadovalaheslo a který je pak možné k přihlášení použít
další dva týdny. Tento token je navíc odesílán nešifrovaný a tak každý, kdo jej
získá, může jednoduše webovou službu přesvědčit, že je oprávněn k přístupu
na účet daného uživatele. Tato bezpečnostní díra byla částečně opravena v
Androidu verze 2.3.4, přesto však i tato verze stále umožňuje podobný útok
například při synchronizaci se službou Picasa.[28]
Podle webu ICT manažer pak
Google prý není schopný sám Android přeměnit v platformu, která by odpovídala
požadavkům korporátních uživatelů a zůstane tak spíše orientovaný na koncové
uživatele. Android je sice možné využívat ve firmách, ale jen v omezené míře,
pokud jej uživatelé nebudou používat pro práci s citlivými informacemi.[29]
Licence
Android je zcela otevřený systém: od modulů Linuxového jádra,
knihoven, aplikačního programové rozhraní až po základní aplikace. To dává
výrobcům možnost přizpůsobit systém nasazenému hardwaru a také lépe integrovat
své aplikace. Android je zároveň šířen pod „business-friendly“ licencí
(Apache/MIT), což umožňuje třetím stranám využívat systém pro nejrůznější účely.
Díky vydání produktu jako open source a nezávislosti na použitém hardwaru může
být Android spuštěn na velkém počtu přístrojů. Tato skutečnost zapříčinila vznik
velkého a ekonomicky úspěšného ekosystému tvořeného aplikacemi, vývojáři a
uživateli.[30]
Česká Android komunita
Existují české weby, které sdružují
část české a slovenské komunity lidí jakkoliv dotčených platformou Android.
23. září 2008 bylo založeno české android fórum. Kolem tohoto fóra existuje
rozsáhlá (více než 11 000 členů) android komunita.
V polovině
ledna 2010 došlo ke sjednocení tří velkých českých komunitních webů o platformě
Android (android-google.cz, mujandroid.cz, googleandroid.cz) pod novou
doménou svetandroida.cz.[31][32]