Obsah a rozsah ITSM
ITSM jako manažerská disciplína zahrnuje tři relativně samostatné, ale přesto navzájem propojené a na sobě závislé oblasti. Tuto závislost lze znázornit jako vzájemně propojené vrcholy jednoho trojúhelníku (viz diagram):

Lidé = všichni zaměstnanci podniku, kteří přicházejí do kontaktu se službami IT, tj. uživatelé, kteří se službami IT pracují na denní bázi, jejich manažeři, kteří s útvarem podni-
lide_procesy_nastrojekové informatiky vyjednávají parametry služeb IT, interní podnikoví IT specialisté, kteří zajišťují dodávku a podporu služeb IT, a v neposlední řadě externí dodavatelé.
Nástroje = nástroje usnadňující řízení služeb a infrastruktury IT a nástroje automatizující rutinní činnosti a spolupráci různých lidí. Zejména sem tedy patří nástroje pro monitoring, správu a řízení komponent infrastruktury IT, nástroje pro řízení životního cyklu incidentů, požadavků, problémů, změn a dalších entit, knihovny elektronické dokumentace a software a nástroje pro ukládání a sdílení dat, informací a znalostí a v neposlední řadě nástroje pro komunikaci.
Procesy = veškeré organizačně-procesní prvky systému řízení služeb IT, zejména definice pojmů, vymezení aktivit, rolí a jejich odpovědností, definice vstupů a výstupů aktivit a procesů, definice komunikačních kanálů, metrik, reportingu a dokumentace celého systému. Tímto aspektem rozumíme jak jednotlivé ITSM procesy či jejich dílčí aktivity, resp. jejich ostatní prvky (role, metriky atd.), tak celé systémy řízení služeb IT, které se skládají ze všech těchto organizačně-procesních prvků.

lide_procesy_nastroje