-Outsourcing-
Outsourcing (angl. out, vně, a source, zdroj) znamená, že firma vyčlení různé podpůrné a vedlejší činnosti a svěří je smluvně jiné společnosti čili subkontraktorovi, specializovanému na příslušnou činnost. Je to tedy druh dělby práce, činnost však není zajišťována vlastními zaměstnanci firmy, nýbrž na základě smlouvy. Typicky se jedná o činnosti jako je úklid, údržba, doprava nebo správa počítačů (IT). Outsourcing se považuje za obchodní rozhodnutí, které má vést ke snížení nákladů a (nebo) k soustředění na hlavní činnosti firmy, a to v zájmu její konkurenceschopnosti.
Outsourcing a offshoring
Často se pojem outsourcing zaměňuje za offshoring
(angl. off-shore, doslova mimo břehy) nebo outplacement (doslova
"vymístění").[1] Zatímco outsourcingem se rozumí vyvedení činnosti na třetí
stranu, offshoring znamená přesun výroby do zahraničí bez ohledu na to, zda
výrobu provádí jiná firma nebo jde pouze o přestěhování vlastní továrny. Pro
přemístění výroby do zahraničí se někdy používá termín offshore outsourcing, ale
stačí mluvit o outsourcingu, protože pro firmu není rozhodující, kam je činnost
převedena, ale za jakých podmínek (zejména cenových) je vykonána.
Historie outsourcingu IT
Outsourcing znamená uskutečňování činností
prostřednictvím jiných subjektů (firem). Metoda outsourcingu se provozuje již od
sedmdesátých let a v letech osmdesátých se stala pro mezinárodní koncerny, jako
např. Kodak, Xerox, GM, apod., součástí podnikových procesů pro vybrané podpůrné
oblasti. V České republice máme dlouhodobou tradici v poskytování outsourcingu.
Fungují tak mj. některé závodní jídelny, které využívají služeb outsourcingových
společností jako jsou například firmy Sodexho[zdroj?] a Eurest.[zdroj?] V
oblasti IT využívají outsourcing společnosti, které poznaly, že vlastní vývoj a
údržba jejich informačního systému je pro ně z ekonomického hlediska nevýhodná.
Využívají služeb počítačových firem - poskytovatelů outsourcingu, kterým předají
odpovědnost za návrh, budování a správu jejich informačního systému.
Důvody využití outsourcingu
Firmy, specializující se na daný obor, mají
zpravidla mnohem proškolenější a v dané problematice zkušenější pracovníky.
Odpovědnost za problematiku nese jiný subjekt a výchozí firma se může plně
věnovat svému oboru. Náklady na zajištění specializované činnosti jsou při
využití outsourcingu zpravidla nižší. Zajišťování služeb pomocí outsourcingu je
celosvětově zvyšujícím se trendem.
Co lze outsourcovat?
Obecně se velmi často v souvislosti s outsourcingem
hovoří o možnosti v oblasti IT. Tedy například o dodávce a pravidelné obnově
hardware či o služby v oblasti správy počítačové sítě. Může se jednat samozřejmě
i o správu webových stránek a prezentací atp. Nicméně oblast IT není jediná,
která je vhodná pro outsourcing. Zajišťovat služby prostřednictvím externí
společností lze rovněž například v oblastech:
Údržba komunikací
Úklid prostor
Stravování
Ostraha objektů
Personální záležitosti
Public Relations
Marketing
Firemní tisk
Obchod
Logistika
Účetnictví
Mzdové účetnictví
Údržba objektů a řadě
dalších.
Varianty outsourcingu IS/IT
outsourcing podnikového procesu (BPO
- Business Process Outsourcing)
outsourcing komplexního IS/IT
částečný
outsourcing IS/IT
outsourcing vývoje IS/IT