Počítačové sítě
Mapa internetu. Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových
sítí, ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP
Počítačová síť (anglicky computer network) je souhrnné označení pro technické
prostředky, které realizují spojení a výměnu informací mezi počítači. Umožňují
tedy uživatelům komunikaci podle určitých pravidel, za účelem sdílení využívání
společných zdrojů nebo výměny zpráv. Historie sítí sahá až do 60. let 20.
století, kdy začaly první[zdroj?] pokusy s komunikací počítačů. V průběhu vývoje
byla vyvinuta celá řada síťových technologií. V poslední době jsou všechny sítě
postupně spojovány do globální celosvětové sítě zvané internet, která používá
sadu protokolů TCP/IP.
Historie
Podrobnější informace naleznete v článku Dějiny počítačových sítí.
První[zdroj?] pokusy s komunikací počítačů začaly v 60. letech 20. století.
Pahýl Tato část článku je příliš stručná nebo neobsahuje všechny důležité
informace. Pomozte Wikipedii tím, že ji vhodně rozšíříte.
Síťová architektura
Podrobnější informace naleznete v článku Síťová architektura.
Síťová
architektura představuje strukturu řízení komunikace v systémech, tzn. souhrn
řídicích činností umožňujících výměnu dat mezi komunikujícími systémy.
Komunikace a její řízení je složitý problém, proto se používá rozdělení tohoto
problému do několika skupin, tzv. vrstev. Členění do vrstev odpovídá hierarchii
činností, které se při řízení komunikace vykonávají.
Každá vrstva sítě je definována službou, která je poskytována vyšší sousední vrstvě, a funkcemi, které vykonává v rámci protokolu. Řízení komunikace slouží ke spolupráci komunikujících prvků, tato spolupráce musí být koordinována pomocí řídicích údajů. Koordinaci zajišťují protokoly, které definují formální stránku komunikace. Protokoly jsou tedy tvořeny souhrnem pravidel, formátů a procedur, které určují výměnu údajů mezi dvěma či více komunikujícími prvky.
Tato síťová architektura, tzv. architektura otevřených systémů (zvaná též OSA, původem v anglickém Open Systems Architecture), byla normalizována organizací ISO, která vytvořila referenční model OSI. Praktickou realizací vrstvové síťové architektury je sada protokolů TCP/IP, i když neodpovídá přesně referenčnímu modelu ISO.
Klasifikace sítí
Sítě můžeme klasifikovat podle různých hledisek. Dělíme je podle přepojování, podle druhu přenášených signálů, podle uživatele, podle přenosu dat a nejužívanějším je dělení sítí z hlediska rozlehlosti a účelu.
Dělení sítí podle přepojování
Komutační síť
Podrobnější informace naleznete v článku Komutační síť.
Komutační síť je síť
s přepojováním okruhů. Jedná se starší technologii, která se využívá již od
počátků telegrafie a telefonie a v pozdějších letech i v architektuře ISDN
(původem v anglickém Integrated Services Digital Network). Dalším příkladem jsou
telefonní sítě.
Paketová síť
Podrobnější informace naleznete v článku Paketová síť.
Paketová síť je síť s
přepojováním paketů. Základem je, že cesta, kterou paket „putuje“, není od
zdrojového po cílový uzel známá. Každý paket se tak přenáší jinou trasou, která
je ovlivněná topologií sítě, její propustností a výpadky uzlů. Samotný cílový
uzel není nijak ověřován, zda existuje, a tedy musí být paket naplněn
informacemi, které jsou potřebné pro jeho odeslání k síti. Když paket dorazí do
uzlu, je přečtena jeho cílová adresa a popř. další služby, které obsahuje. Poté
se zařadí do fronty a čeká na odeslání k požadovanému adresátovi. Příkladem je
Ethernet. Jako technologie zde patří např. X.25, Frame Relay nebo ATM.
Dělení podle postavení uzlů
Peer-to-peer
Podrobnější informace naleznete v článku Peer-to-peer.
Peer-to-peer nebo též
peer to peer, rovný s rovným či P2P, je typ sítě, ve které jsou si všechny
počítače, resp. uzly, v síti rovny. Všechny čtyři termíny mají původ v anglickém
peer-to-peer (česky doslova znamená „rovný k rovnému“ nebo „rovný s rovným“).
Někdy se též tento síťový druh nazývá klient-klient. Každá stanice v síti může
vyčlenit některý svůj prostředek (tiskárnu, úložné médium, adresář) ke sdílení
(s heslem nebo bez něj). Jiná stanice může tyto prostředky používat, pokud si
sdílený prostředek připojí a její uživatel zná případné heslo. Sdílení a hesla
mohou být kdykoliv změněna nebo zrušena uživatelem, který u stanice pracuje.
Tento typ sítě v podstatě nelze centrálně spravovat. Příkladem může být sdílení
souborů a systémových prostředků v různých operačních systémech a souborů v
internetových sítích.
Klient-server
Podrobnější informace naleznete v článku Klient-server.
Klient-server
(původem v anglickém client-server) je typ sítě, ve které je jeden počítač
(server) nebo více počítačů (několik serverů) nadřazen jinému počítači
(klientovi) či několika počítačům (několika klientům). Server poskytuje služby
„běžným“ stanicím – klientům (zvaným workstation nebo pracovní stanice).
Serverů může být více typů podle poskytovaných služeb (souborový server, tiskový server, poštovní server, WWW server, FTP server atd.). Nemusí platit, že server je počítač, u malých sítí plní úlohu několika typů serverů jeden „fyzický“ počítač, u velkých sítí může např. jeden „fyzický“ počítač plnit pouze úlohu tiskového serveru. Server může dokonce sloužit i jako běžná pracovní stanice sítě (je to ovšem ojedinělé, snižuje se výkonnost a bezpečnost sítě).
Dělení sítí podle druhů přenášených signálů
Analogová síť
Podrobnější informace naleznete v článku Analogová síť.
Analogová síť je
elektronický systém, který pracuje s analogovým (spojitým) proměnným signálem,
na rozdíl od digitální sítě, kde signál je obvykle jen ve dvou různých úrovní.
Analogové signály můžeme rozdělovat podle média, kterým jsou přenášeny. Mluvíme
tak například o akustických signálech, elektrických signálech, optických
signálech apod.
Digitální síť
Podrobnější informace naleznete v článku Digitální síť.
Mikroprocesor Intel 80486DX2
Digitální síť představuje signály, které
obsahují spíše jednotlivé šířky analogové úrovně než nepřetržitý rozsah. Výhodou
ve srovnání s analogovými sítěmi je nízká ztráta kvality, která vznikla, např.
kvůli hluku, nebo snadnější ukládání informací bez degradace. Na druhou stranu
nevýhodou je občasná spotřeba větší energie než u analogových obvodů (při stejné
funkci) a tím se produkuje více tepla. Zvyšuje se tím složitost obvodů, jako je
např. začlenění chladiče. V přenosných a bateriově napájených systémech to může
omezit využívání digitálních systémů. Digitální obvody jsou také někdy dražší,
zejména v malých množstvích.
Dělení sítí podle jejich rozlehlosti
Podle rozlehlosti sítí a zároveň podle účelu sítí rozdělujeme sítě na čtyři základní skupiny:
PAN – původem anglickém Personal Area Network, též zván osobní síť, je to velice
malá počítačová síť používaná pro propojení jeho osobních elektronických
zařízení typu mobilní telefon, PDA, notebook atd., rozlehlost je ze sítí
nejmenší, příkladem je Bluetooth, IrDA a ZigBee
LAN – původem v anglickém
Local Area Network, též zván lokální počítačová síť, lokální síť nebo místní
síť, je to síť spojující uzly v rámci jedné budovy nebo několika blízkých budov,
vzdálenosti stovky metrů až kilometry (při použití optiky), rozlehlost je tedy
větší než rozlehlost PAN, ale menší než rozlehlost MAN, nejpoužívanějším typem
je Ethernet;
MAN – původem v anglickém Metropolitan Area Network, též zván
metropolitní síť, je to síť propojující lokální sítě v městské zástavbě, slouží
především pro přenos dat, zvuku a obrazu, spojuje vzdálenosti řádově jednotek až
desítek kilometrů a rozlehlost je tedy větší než rozlehlost LAN, ale menší než
rozlehlost WAN;
WAN – původem v anglickém Wide Area Network, též zván
rozlehlá síť, je to síť spojující LAN a MAN sítě, mají největší působnost (třeba
i po celém státě, kontinentu nebo kamkoliv na zeměkouli nebo i do nejbližšího
vesmíru).
PAN
Podrobnější informace naleznete v článku Personal Area Network.
Osobní sítě,
zvané též PAN (původem v anglickém Personal Area Network), jsou sítě s nejmenší
rozlehlostí, jsou používané pro propojení osobních elektronických zařízení typu
mobilní telefon, laptop nebo PDA. Osobní počítačové sítě si nekladou za cíl co
nejvyšší přenosovou rychlost (ta u PAN obvykle nepřekračuje několik megabitů za
sekundu), ale spíše odolnost proti rušení, nízkou spotřebu elektrické energie
nebo také třeba snadnou konfigurovatelnost. Mají velmi malý dosah, obvykle jen
několik metrů.
Nejčastěji je realizovaná pomocí technologie Bluetooth, (někdy Wi-Fi), ZigBee nebo IrDA.
LAN
Podrobnější informace naleznete v článku Local Area Network.
Obecný příklad napojení LAN přes ochranný firewall na vnější síť WAN.
Lokální
počítačové sítě, zvané též lokální sítě, místní sítě nebo LAN (původem v
anglickém Local Area Network), jsou sítě propojující koncové uzly typu počítač,
tiskárna, server. LAN je vždy v soukromé správě a působí na malém území.
Připojená zařízení pracují v režimu bez navazování spojení, sdílí jeden
přenosový prostředek (drát, radiové vlny), ke kterému je umožněn mnohonásobný
přístup.
Přenosové rychlosti LAN začínají na desítkách megabitů za sekundu, od roku 2004 umožňují přenos s rychlostí až několik gigabitů za sekundu.
Mezi lokální sítě patří:
IEEE 802.3 (Ethernet, Fast Ethernet a Gigabit Ethernet),
ARCNET (již mrtvá
technologie),
Token Bus (IEEE 802.4),
Token ring (IEEE 802.5),
IsoEthernet (IEEE 802.9),
bezdrátové sítě Wi-Fi a IEEE 802.11,
100BaseVG
(IEEE 802.12),
FDDI, jako např. ISO/IEC 9314 a ANSI X3.x,
Fibre Channel
(SCSI).
MAN
Podrobnější informace naleznete v článku Metropolitan Area Network.
Metropolitní sítě, zvané též MAN (původem v anglickém Metropolitan Area
Network), jsou sítě umožňující rozšíření působnosti lokálních sítí jejich
prodloužením, zvýšením počtu připojených stanic a zvýšením rychlosti. Rychlost
MAN sítí bývá vysoká a svým charakterem by se dala zařadit k sítím LAN. Sítě
mohou být jak privátní, tak veřejné, které provozovatel pronajímá různým
uživatelům.
Normalizovaná metropolitní síť existuje jen jedna, a tou je protokol DQDB (původem v anglickém Distributed Queue Dual Bus). DQDB je založen na koncepci ATM, kdy je obdobně kapacita rozdělena na malé kousky (buňky) s pevnou délkou (53 bytů; 48 bytů dat a 5 bytů záhlaví), a mezi účastníky komunikace musí být vytvořeno virtuální spojení.
WAN
Podrobnější informace naleznete v článku Wide Area Network.
Rozlehlé sítě,
zvané též WAN (původem v anglickém Wide Area Network), jsou sítě umožňující
komunikaci na velké vzdálenosti. Bývají obvykle veřejné, ale existují i privátní
WAN sítě. Jsou to sítě typicky pracující prostřednictvím komunikace se spojením,
které nepoužívají sdílený prostředek.
Přenosové rychlosti se velmi liší podle typu sítě. Začínají na desítkách kilobitů za sekundu, ale dosahují i rychlostí řádu několik gigabitů za sekundu. Příkladem takové sítě může být internet.
Mezi rozlehlé sítě patří:
ISDN
X.25
Frame Relay
SMDS (původem v anglickém)
ATM
WiMAX
Dělení sítí podle vlastnictví
Veřejná datová síť
Podrobnější informace naleznete v článku Veřejná datová síť.
Veřejná datová
síť (PDN, původem v anglickém Public data network) je druh veřejné
telekomunikační sítě, která slouží k přenosu dat. Provozovateli jsou spojové
organizace (správy spojů) nebo jiné subjekty splňující legislativní požadavky,
které nabízejí své služby veřejnosti.
Sítě se vytváří za účelem komunikace s jinými subjekty (také připojenými k veřejné datové síti), aby prostřednictvím veřejné datové sítě propojovaly mezi sebou své dílčí lokální sítě apod.
Privátní síť
Podrobnější informace naleznete v článku Privátní síť.
Privátní síť využívá
speciální privátní IP adresy podle standardů daných RFC 1918 a RFC 4193.
Privátní adresy jsou běžně používány pro domácí, kancelářské a podnikové lokální
sítě (LAN), kde veřejné adresy (tj. globálně směrovatelné v internetu) nejsou
žádoucí nebo nejsou dostupné. Privátní rozsahy IP adres byly definovány jako
nástroj pro zpomalení vyčerpání IPv4 adres. Nyní jsou též součástí nastupující
generace pro Internet Protocol verze 6 (IPv6).
Virtuální privátní síť
Podrobnější informace naleznete v článku Virtuální privátní síť.
Virtuální
privátní síť (VPN, původem v anglickém Virtual private network) umožňuje
propojení několika počítačů prostřednictvím (veřejné) nedůvěryhodné počítačové
sítě. Lze tak snadno dosáhnout stavu, kdy spojené počítače budou mezi sebou moci
komunikovat, jako kdyby byly propojeny v rámci jediné uzavřené privátní (a tedy
důvěryhodné) sítě. Při navazování spojení je totožnost obou stran ověřována
pomocí digitálních certifikátů, dojde k autentizaci, veškerá komunikace je
šifrována, a proto můžeme takové propojení považovat za bezpečné.
Síťová zařízení
Podrobnější informace naleznete v článku Síťové zařízení.
Pojmem síťové
zařízení se označují všechna zařízení (prvky) připojené do počítačové sítě,
která přijímají a vysílají data.
Aktivní síťové prvky
Podrobnější informace naleznete v článku Aktivní síťový prvek.
Aktivní síťové
prvky jsou všechna zařízení, která slouží ke vzájemnému propojení v počítačových
sítích. Aktivní síťový prvek je všechno to, co nějakým způsobem aktivně působí
na přenášené signály – tedy je zesiluje a různě modifikuje.[1] Mezi aktivní
prvky se řadí především opakovač, hub, switch, bridge nebo router. Patří zde
však i další zařízení jako například síťová karta, tiskový server nebo host
adapter.
Opakovač
Podrobnější informace naleznete v článku Opakovač.
Repeater nebo též opakovač
či zesilovač je elektronický aktivní síťový prvek, který přijímá zkreslený,
zašuměný nebo jinak poškozený signál a opravený, zesílený a správně časovaný ho
vysílá dále. Tak je možné snadno zvýšit dosah média bez ztráty kvality a obsahu
signálu. Opakovače patří do první (fyzické) vrstvy referenčního modelu OSI,
protože pracují přímo s elektrickým signálem.
Hub
Podrobnější informace naleznete v článku Hub.
Hub nebo též rozbočovač je
prvek, který umožňuje její větvení a je základem sítí s hvězdicovou topologií.
Chová se jako opakovač. To znamená, že veškerá data, která přijdou na jeden z
portů (zásuvek), zkopíruje na všechny ostatní porty, bez ohledu na to, kterému
portu (počítači a IP adrese) data náleží. To má za následek, že všechny počítače
v síti „vidí“ všechna síťová data a u větších sítí to znamená zbytečné
přetěžování těch segmentů, kterým data ve skutečnosti nejsou určena. Hub je
velmi jednoduché aktivní síťové zařízení. Nijak neřídí provoz, který skrz něj
prochází. Signál, který do něj vstoupí, je obnoven a vyslán všemi ostatními
porty.
Switch
Podrobnější informace naleznete v článku Switch.
Switch nebo též přepínač je
prvek propojující jednotlivé segmenty sítě. Switch obsahuje větší či menší
množství portů (až několik stovek), na něž se připojují síťová zařízení nebo
části sítě. Pojem switch se používá pro různá zařízení v celé řadě síťových
technologií. Pracuje na druhé (linkové) vrstvě OSI modelu. Vedle vyššího výkonu
(stanice připojené k různým rozhraním switche navzájem nesoutěží o datové
médium) znamená přínos i pro bezpečnost sítě, protože médium již není sdíleno a
data se vysílají jen do rozhraní, jímž je připojen jejich adresát.
Bridge
Podrobnější informace naleznete v článku Bridge.
Bridge nebo též most je
zařízení, které spojuje dvě části sítě na druhé (linkové) vrstvě referenčního
modelu ISO/OSI. Most je pro protokoly vyšších vrstev transparentní
(neviditelný), odděluje provoz různých segmentů sítě a tím zmenšuje i zatížení
sítě. Most odděluje provoz dvou segmentů sítě tak, že si ve své paměti RAM sám
sestaví tabulku MAC (fyzických) adres a portů, za kterými se dané adresy
nacházejí. Leží-li příjemce ve stejném segmentu jako odesílatel, most rámce do
jiných částí sítě neodešle. V opačném případě je odešle do příslušného segmentu
v nezměněném stavu (týká se pouze tzv. Unicast rámců, které jsou určeny jedinému
příjemci).
Router
Podrobnější informace naleznete v článku Router.
Router nebo též směrovač je
zařízení, které procesem zvaným routování přeposílá datagramy směrem k jejich
cíli. Routování probíhá na třetí (síťové) vrstvě referenčního modelu ISO/OSI.
Obecně jako router může sloužit jakýkoliv počítač s podporou síťování a pro
routování v menších sítích se často dodnes používají běžné osobní počítače, do
vysokorychlostních sítí jsou však jako routery používány vysoce účelové počítače
obvykle se speciálním hardwarem, optimalizovaným jak pro běžné přeposílání
(forwarding) datagramů, tak pro specializované funkce jako šifrování u IPsec
tunelů.
Pasivní síťové prvky
Podrobnější informace naleznete v článku Pasivní síťový prvek.
Mezi pasivní
prvky se řadí především datové rozvaděče, které fyzicky přenášejí data do
počítače.
Strukturovaná kabeláž
Kroucená dvojlinka je druh kabelu, který je tvořen páry vodičů, které jsou po
své délce pravidelným způsobem zkrouceny a následně jsou do sebe zakrouceny i
samy výsledné páry (anglicky twisted, odsud také twisted pair, či zkráceně
„twist“). Oba vodiče jsou v rovnocenné pozici (i v tom smyslu, že žádný z nich
není spojován se zemí či s kostrou), a proto kroucená dvojlinka patří mezi tzv.
symetrická vedení (dvojice spirálově stočených vodičů v kabelu). Signál
přenášený po kroucené dvojlince je vyjádřen rozdílem potenciálů obou vodičů.
Koaxiální kabel je asymetrický elektrický kabel s jedním válcovým vnějším
vodičem a jedním drátovým nebo trubkovým vodičem vnitřním. Vnější vodič nazýváme
často stíněním a vnitřní vodič jádrem. Vnější a vnitřní vodič jsou odděleny
nevodivou vrstvou (dielektrikum). Pomocí vnitřního a vnějšího vodiče lze
přenášet stejnosměrný proud (napájení anténních předzesilovačů), odrušit
(stínit) nízkofrekvenční signály (kabely k mikrofonům a sluchátkům), ovšem
nejčastější funkcí koaxiálního kabelu je přenos elektromagnetického vlnění o
vysokém kmitočtu (řádově do 50 gigahertzů), které se šíří koaxiálním kabelem
podobně jako stejnosměrný proud.
ITU-T G.hn technologie využívá existující
domácí sítě (síťová kabeláž, koaxiální kabeláž, ADSL apod.) a podporuje provoz
sítě přes elektrické přípojky, telefonní linky a koaxiální kabely s datovým
tokem až do 1 gigabitu za sekundu v lokální síti.
Optické vlákno je skleněné
nebo plastové vlákno, které prostřednictvím světla přenáší signály ve směru své
podélné osy. Optická vlákna jsou široce využívána v komunikacích, kde umožňují
přenos na delší vzdálenosti a při vyšších přenosových rychlostech dat než jiné
formy komunikace. Vlákna se používají místo kovových vodičů, protože signály
jsou přenášeny s menší ztrátou a zároveň jsou vlákna imunní vůči
elektromagnetickému rušení.
Softwarové prostředky
síťový operační systém (Linux, BSD, Novell NetWare atd.)
aplikace schopné
využívat prostředky operačního systému, určené k síťové komunikaci
Topologie sítí
Podrobnější informace naleznete v článku Topologie sítí.
Topologie sítí se
zabývá zapojením různých prvků do počítačových sítí a zachycením jejich skutečné
(reálné) a logické (virtuální) podoby (datové linky, síťové uzly).[2][3]
Topologii lze zvažovat jako určitý tvar či strukturu dané sítě. Tento tvar
nemusí nutně korespondovat se skutečným fyzickým rozvržením prvků, zapojených v
síti. Například počítače v malé domácí síti mohou být uspořádány v pomyslném
kruhovém tvaru, ale nemusí to nutně znamenat, že jejich logické zapojení
představuje příklad kruhové topologie.
Typy topologie sítí
Sběrnicová topologie (bus) – kabel prochází okolo všech počítačů, nerozvětvuje
se (Ethernet s koaxiálním kabelem)
Hvězdicová topologie (star) – všechny
počítače připojeny k aktivnímu prvku (Ethernet s kroucenou dvojlinkou)
Kruhová topologie (ring) – spojení je uzavřeno a vznikne propojením obou konců
sběrnice (FDDI)
Stromová topologie (tree) – propojení více hvězdicových sítí
(typicky v LAN)
Obecný graf – obsahuje redundantní spoje (WAN sítě)
Samostatný počítač (virtuální síť)