Rozlišení
Srovnání jednotlivých rozlišení
Rozlišení (anglicky resolution) monitoru nebo displeje je počet pixelů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce (monitoru). Tento pojem se občas používá i u videa, zaměnitelně se slovem rozměr. Udává se jako počet sloupců (též bodů na šířku či horizontální rozlišení, „X“) – to se uvádí jako první – a počet řádků (bodů na výšku, vertikální rozlišení, „Y“). Méně často se používá pojem barevné rozlišení, které vyjadřuje bitovou hloubku (potažmo počet barev) daného zobrazení.
Mezi nejčastější rozlišení posledních let patří:
· u monitorů stolních počítačů: 1366×768 (HD Ready), 1600×1200 (UXGA, Ultra-eXtended), 1920×1080 (Full HD)
· u notebooků: 1366×768 (HD Ready), 1600×900 a 1920×1080 (Full HD)
· u netbooků: 1024×600, 1366×768 (HD Ready)
· u tabletů: 1024×768 (XGA/XVGA, eXtended), 1280×720 nebo 1280×800, 2560×1400 (2.5K)
· u chytrých telefonů: 320×480, 480×800, 540×960, 1280×720 a u nejdražších 1920×1080 (Full HD)
· u televizí: 1366×768 (HD Ready), 1920×1080 (Full HD) a 3840×2160 (UHD)
· v profesionálních grafických/postprodukčních studiích: 1920×1080 (Full HD), 2K, 4K
Mnoho uživatelů, včetně uživatelů CADu a hráčů počítačových her, používá rozlišení 1600×1200 (UXGA, Ultra-eXtended) nebo vyšší, pokud mají odpovídající zařízení. Pokud je rozlišení obrazu vyšší než fyzické rozlišení obrazovky, mohou některé systémy využít virtuální obrazovku. Pro digitální televizi a HDTV jsou typické vertikální rozlišení 720p nebo 1080p.
Rozlišení 640×480 IBM PS/2 VGA a MCGA byla standardními rozlišeními od 1990 do asi 1995. 800×600 bylo standardním rozlišením zhruba do roku 1999. Od té doby je standardním rozlišením 1024×768 a 1366×768, ale pomalu je nahrazuje 1920×1080. Mnoho webových stránek a multimediálních aplikací jsou vytvářeny pro rozlišení 1024×768. Mnoho současných počítačových her již nepodporuje rozlišení 640×480. Microsoft Windows XP a novější jsou navrženy pro minimální rozlišení 800×600 (přesto je možné vybrat rozlišení 640×480 v nabídce Pokročilé nastavení, a aplikace můžou přepnout do jakéhokoliv jiného rozlišení). GNU/Linux, FreeBSD, a mnoho Unixových variant používají X Window a mohou být spuštěny v libovolném požadovaném rozlišení tak, jak to podporuje monitor/display a video karta. Apple operační systémy Mac OS a Mac OS X mohou používat mnoho rozlišení, ačkoli 1024×768 je rozumné minimum.
Je potřeba si ovšem uvědomit, že standardní rozlišení 800×600 a 1024×768 mělo vždy jen orientační hodnotu. Již v roce 1992 se na trhu objevila první grafická karta s 1 MB VRAM a v roce 1995 se již masově prosazovaly 64bitové grafické karty s 2 MB VRAM nabízející plnou 2D podporu rozlišení 1600×1200 (UXGA).
Nejčastěji použitá rozlišení v poměru 16:9
Rozlišení ve formátu 16:9
· 144p
· 240p
· 360p
· 480p
· 720p (HD)
· 1080p (FullHD)
· 1440p (2K)
· 2160p (4K)
Obvyklé poměry stran
Tabulky rozlišení
Přehled rozlišení a s respektivními poměry stran Řádků | 5:4 = 1.25 | 4:3 = 1.333… | 3:2 = 1.5 | 16:10 = 1.6 | 5:3 = 1.666… | 16:9 = 1.777… |
120 |
| 160 QQVGA |
|
|
|
|
160 |
|
| 240 HQVGA |
|
|
|
240 |
| 320 QVGA | 360 WQVGA | 384 WQVGA | 400 WQVGA | 432 FWQVGA (18:10) |
320 |
|
| 480 HVGA |
|
|
|
360 |
| 480 |
|
|
| 640 nHD |
480 |
| 640 VGA | 720 WVGA |
| 800 WVGA | 854 FWVGA |
540 |
|
|
|
|
| 960 qHD |
576 |
|
|
|
|
| 1024 WSVGA |
600 |
| 800 SVGA |
|
| 1024 WSVGA (128:75) | |
640 |
|
| 960 DVGA | 1024 |
| 1136 |
720 |
|
|
| 1152 |
| |
768 |
| 1024 XGA | 1152 WXGA |
| 1280 WXGA | 1366 WXGA |
800 |
|
|
| 1280 WXGA |
|
|
864 |
| 1152 XGA+ | 1280 |
|
|
|
900 |
|
|
| 1440 WXGA+ |
| 1600 HD+ |
960 |
| 1280 SXGA− | 1440WSXGA |
|
|
|
1024 | 1280 SXGA |
|
|
|
|
|
1050 |
| 1400SXGA+ |
| 1680WSXGA+ |
|
|
1080 |
|
|
|
|
| 1920 FHD |
1152 |
|
|
|
|
| 2048 QWXGA |
1200 |
| 1600 UXGA |
| 1920 WUXGA |
|
|
1440 |
|
|
|
|
| 2560 (W)QHD |
1536 |
| 2048 QXGA |
|
|
|
|
1600 |
|
|
| 2560 WQXGA |
|
|
1620 |
|
|
|
|
| 2880 |
1800 |
|
|
| 2880 |
| 3200 WQXGA+ |
2048 | 2560QSXGA |
| 3200 WQSXGA(25:16=1.5625) |
|
| |
2160 |
|
|
|
|
| 3840 UHD (4K) |
2400 |
| 3200QUXGA |
| 3840WQUXGA |
|
|
2560 |
|
|
| 4096 4K |
|
|
2880 |
|
|
|
|
| 5120 UHD+ |
3072 |
| 4096 HXGA |
|
|
|
|
3200 |
|
|
| 5120 WHXGA |
|
|
3240 |
|
|
|
|
| 5760 |
4096 | 5120HSXGA |
| 6400 WHSXGA(25:16=1.5625) |
|
| |
4320 |
|
|
|
|
| 7680 FUHD (8K) |
4800 |
| 6400HUXGA |
| 7680WHUXGA |
|
|
8640 |
|
|
|
|
| 15360 QUHD (16K) |
Levý sloupec je výška v pixelech, další sloupce ukazují šířku pro to které rozlišení |
Digitální TV Standard | Rozlišení | Poměr |
D-1 NTSC | 720×486 | 4 : 3 |
D-1 NTSC (square pixels) | 720×540 | 4 : 3 |
D-1 PAL | 720×576 | 4 : 3 |
1920×1080 | 16 : 9 | |
1280×720 | 16 : 9 | |
640×480, 704×480 nebo 852×480 | 4 : 3 nebo 16 : 9 | |
DVD NTSC | 720×480 | 4 : 3 nebo 16 : 9 |
DVD PAL | 720×576 | 4 : 3 nebo 16 : 9 |
VCD NTSC | 352×240 | 4 : 3 |
VCD PAL | 352×288 | 4 : 3 |
560×360 | 4 : 3 | |
Ultra HDTV, 2160p | 3840×2160 | 16 : 9 |
Standard digitálního filmu | Rozlišení | Poměr |
Academy 4K | 3656×2664 | 1.37 : 1 |
4096×1714 nebo 3996×2160 | 2.39 : 1 nebo 1.85 : 1 | |
Academy 2K | 1828×1332 | 1.37 : 1 |
2048×858 nebo 1998×1080 | 2.39 : 1 nebo 1.85 : 1 |