Rozlišení

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/Vector_Video_Standards2.svg/400px-Vector_Video_Standards2.svg.png

Srovnání jednotlivých rozlišení

Rozlišení (anglicky resolutionmonitoru nebo displeje je počet pixelů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce (monitoru). Tento pojem se občas používá i u videa, zaměnitelně se slovem rozměr. Udává se jako počet sloupců (též bodů na šířku či horizontální rozlišení, „X“) – to se uvádí jako první – a počet řádků (bodů na výšku, vertikální rozlišení, „Y“). Méně často se používá pojem barevné rozlišení, které vyjadřuje bitovou hloubku (potažmo počet barev) daného zobrazení.

Mezi nejčastější rozlišení posledních let patří:

·         u monitorů stolních počítačů: 1366×768 (HD Ready), 1600×1200 (UXGA, Ultra-eXtended), 1920×1080 (Full HD)

·         u notebooků: 1366×768 (HD Ready), 1600×900 a 1920×1080 (Full HD)

·         netbooků: 1024×600, 1366×768 (HD Ready)

·         tabletů: 1024×768 (XGA/XVGA, eXtended), 1280×720 nebo 1280×800, 2560×1400 (2.5K)

·         chytrých telefonů: 320×480, 480×800, 540×960, 1280×720 a u nejdražších 1920×1080 (Full HD)

·         u televizí: 1366×768 (HD Ready), 1920×1080 (Full HD) a 3840×2160 (UHD)

·         v profesionálních grafických/postprodukčních studiích: 1920×1080 (Full HD), 2K, 4K

Mnoho uživatelů, včetně uživatelů CADu a hráčů počítačových her, používá rozlišení 1600×1200 (UXGA, Ultra-eXtended) nebo vyšší, pokud mají odpovídající zařízení. Pokud je rozlišení obrazu vyšší než fyzické rozlišení obrazovky, mohou některé systémy využít virtuální obrazovku. Pro digitální televizi a HDTV jsou typické vertikální rozlišení 720p nebo 1080p.

Rozlišení 640×480 IBM PS/2 VGA a MCGA byla standardními rozlišeními od 1990 do asi 1995. 800×600 bylo standardním rozlišením zhruba do roku 1999. Od té doby je standardním rozlišením 1024×768 a 1366×768, ale pomalu je nahrazuje 1920×1080. Mnoho webových stránek a multimediálních aplikací jsou vytvářeny pro rozlišení 1024×768. Mnoho současných počítačových her již nepodporuje rozlišení 640×480. Microsoft Windows XP a novější jsou navrženy pro minimální rozlišení 800×600 (přesto je možné vybrat rozlišení 640×480 v nabídce Pokročilé nastavení, a aplikace můžou přepnout do jakéhokoliv jiného rozlišení). GNU/LinuxFreeBSD, a mnoho Unixových variant používají X Window a mohou být spuštěny v libovolném požadovaném rozlišení tak, jak to podporuje monitor/display a video karta. Apple operační systémy Mac OS a Mac OS X mohou používat mnoho rozlišení, ačkoli 1024×768 je rozumné minimum.

Je potřeba si ovšem uvědomit, že standardní rozlišení 800×600 a 1024×768 mělo vždy jen orientační hodnotu. Již v roce 1992 se na trhu objevila první grafická karta s 1 MB VRAM a v roce 1995 se již masově prosazovaly 64bitové grafické karty s 2 MB VRAM nabízející plnou 2D podporu rozlišení 1600×1200 (UXGA).

Nejčastěji použitá rozlišení v poměru 16:9

Rozlišení ve formátu 16:9

·         144p

·         240p

·         360p

·         480p

·         720p (HD)

·         1080p (FullHD)

·         1440p (2K)

·         2160p (4K)

Obvyklé poměry stran

Tabulky rozlišení

Přehled rozlišení a s respektivními poměry stran

Řádků

5:4 = 1.25

4:3 = 1.333…

3:2 = 1.5

16:10 = 1.6

5:3 = 1.666…

16:9 = 1.777…

120

 

160 QQVGA

 

 

 

 

160

 

 

240 HQVGA

 

 

 

240

 

320 QVGA

360 WQVGA

384 WQVGA

400 WQVGA

432 FWQVGA (18:10)

320

 

 

480 HVGA

 

 

 

360

 

480

 

 

 

640 nHD

480

 

640 VGA

720 WVGA

 

800 WVGA

854 FWVGA

540

 

 

 

 

 

960 qHD

576

 

 

 

 

 

1024 WSVGA

600

 

800 SVGA

 

 

1024 WSVGA (128:75)

640

 

 

960 DVGA

1024

 

1136

720

 

 

 

1152

 

1280 HD/WXGA

768

 

1024 XGA

1152 WXGA

 

1280 WXGA

1366 WXGA

800

 

 

 

1280 WXGA

 

 

864

 

1152 XGA+

1280

 

 

 

900

 

 

 

1440 WXGA+

 

1600 HD+

960

 

1280 SXGA−

1440WSXGA

 

 

 

1024

1280 SXGA

 

 

 

 

 

1050

 

1400SXGA+

 

1680WSXGA+

 

 

1080

 

 

 

 

 

1920 FHD

1152

 

 

 

 

 

2048 QWXGA

1200

 

1600 UXGA

 

1920 WUXGA

 

 

1440

 

 

 

 

 

2560 (W)QHD

1536

 

2048 QXGA

 

 

 

 

1600

 

 

 

2560 WQXGA

 

 

1620

 

 

 

 

 

2880

1800

 

 

 

2880

 

3200 WQXGA+

2048

2560QSXGA

 

3200 WQSXGA(25:16=1.5625)

 

 

2160

 

 

 

 

 

3840 UHD (4K)

2400

 

3200QUXGA

 

3840WQUXGA

 

 

2560

 

 

 

4096 4K

 

 

2880

 

 

 

 

 

5120 UHD+

3072

 

4096 HXGA

 

 

 

 

3200

 

 

 

5120 WHXGA

 

 

3240

 

 

 

 

 

5760

4096

5120HSXGA

 

6400 WHSXGA(25:16=1.5625)

 

 

4320

 

 

 

 

 

7680 FUHD (8K)

4800

 

6400HUXGA

 

7680WHUXGA

 

 

8640

 

 

 

 

 

15360 QUHD (16K)

Levý sloupec je výška v pixelech, další sloupce ukazují šířku pro to které rozlišení

 

Analogový TV Standard

Rozlišení

PAL

576 řádků, 768 sloupců

NTSC

480 řádků, 720 sloupců

 

Digitální TV Standard

Rozlišení

Poměr

D-1 NTSC

720×486

4 : 3

D-1 NTSC (square pixels)

720×540

4 : 3

D-1 PAL

720×576

4 : 3

HDTV 1080i

1920×1080

16 : 9

HDTV 720p

1280×720

16 : 9

EDTV 480p

640×480, 704×480 nebo 852×480

4 : 3 nebo 16 : 9

DVD NTSC

720×480

4 : 3 nebo 16 : 9

DVD PAL

720×576

4 : 3 nebo 16 : 9

VCD NTSC

352×240

4 : 3

VCD PAL

352×288

4 : 3

Laserdisc

560×360

4 : 3

Ultra HDTV, 2160p

3840×2160

16 : 9

 

Standard digitálního filmu

Rozlišení

Poměr

Academy 4K

3656×2664

1.37 : 1

Digital cinema 4K

4096×1714 nebo 3996×2160

2.39 : 1 nebo 1.85 : 1

Academy 2K

1828×1332

1.37 : 1

Digital cinema 2K

2048×858 nebo 1998×1080

2.39 : 1 nebo 1.85 : 1