-Windows Tipy a triky -

Windows 7

Tip 1) Vyberte správnou edici. Většina uživatelů ve firmách nepotřebuje dražší Ultimate edici; což zvolit edici Professional pokud nepotřebujete vlastnosti Ultimate/Enterprise jako je Bitlocker.

Tip 2) Upgradujete ? Jděte 64-bit cestou. Windows 7 jako druhý operační systém po Windows Vista plně podporuje 64-bitovou architekturu, dá se tedy říci, že x64-bit architektura dorazila na desktop. Pokud zvažujete nákup nového hardware, nekupujte nový 32-bit hardware pokud se nejedná o netbook.

Tip 3) Používejte XP mód. Ano, součástí Windows 7 je Windows Virtual PC s plnohodnotnými Windows XP. První, zcela inteligentní využití desktopové virtualizace, které jsme viděli – a velice usnadní cestu k Windows 7 aniž bychom museli vzdávat plnou kompatibilitu s Windows XP.

Tip 4) Používejte Windows PowerShell v2. PowerShell není jenom shell – rozhraní mezi uživatelem a počítačem, ale je to nástroj pro administraci, který jste vždy chtěli: paralelní, distribuované zpracování administrativních úkonů. Spravujte stovky počítačů stejně, jako kdybyste spravovali jeden díky PowerShell remoting – vzdálené správě. Windows PowerShell v2 je poprvé součástí Windows 7 a během šesti měsíců dostupný také pro starší edice Windows.

Tip 5) Používejte AppLocker. Pokud jste používali nebo zamýšleli využití Software Restriction Policies od Windows XP. AppLocker konečně umožňuje spouštění povolených aplikací a jejich kontrolu. Využijte jej pro rozšíření antivirového řešení či dokonce jeho náhradu, při použití AppLockeru zajistíte, že uživatelé budou spouštět jenom software, který chcete.

Tip 6) Přepínání mezi Průzkumníkem a příkazovým řádkem. Power Toy, který se velice často instaloval byl “Open command prompt here” (otevřít příkazovou řádku zde). Tento nástroj je přímo součástí Windows 7. Pokud jste v Průzkumníku a chcete otevřít příkazovou řádku, stiskněte SHIFT a následně pravý klik na adresáři, kde chcete otevřít příkazovou řádku. Volba je zobrazena v kontextové nabídce.

Tip 7) Zaznamenejte problémy. Novou vlastností Windows 7 je Problem Steps Recorder (Záznam postupu při potížích), která napomáhá řešení problémů v případech, kdy není dostupná Vzdálená pomoc. Jakmile uživatel, který má problém, zadá ve vyhledávání příkaz “psr”, spustí se aplikace, ve které se spustí záznam a uživatel opakuje stejné kroky, které vedou k reprodukci problému. K zaznamenanému postupu je možné přidat i komentář. Jakmile je zaznamenávání ukončeno, veškeré informace jsou uloženy do MHTML souboru, zazipovány a takto mohou být například odeslány emailem na analýzu pracovníkům podpory.

psr

Tip 8) Připravte výuková videa. Pomocí nástroje jako je například Camtasia připravte krátká 2-3 minuty dlouhá videa. Tato videa pomohou vašim uživatelům najít přesunuté ovládací prvky, pracovat s novým panelem úloh atd. Připravte je na přechod na Windows 7.

Tip 9) Začněte uvažovat o Windows Server 2008 R2. Některé zajímavé vlastnosti Windows 7, jako je například BranchCache či DirectAccess, pracují pouze ve spojení s tímto novým serverovým OS. Upgrade na R2 je vcelku jednoduchý, takže důvodů proč nemigrovat a nevyužít nových možností je velice málo.

Tip 10) Připravte počítače s Windows XP. Nejspíše neexistuje žádná možnost, jak provést přímý upgrade z Windows XP na Windows 7. Započněte plánování a migraci uživatelských dat nyní pro zjednodušení nasazení Windows 7.

Tip 11) Zvažte čistou instalaci. I v případě upgrade z Windows Vista zvažte čistou instalaci ve srovnání s upgrade. Ano, je to náročnější, ale jistým přínosem je méně problémové prostředí.

Tip 12) Zvažte Software Assurance. I v případě, že jste neměli nikdy předtím zakoupeno, zvažte SA pro vaše nové Windows 7 licence. Díky tomu tak budete mít přístup k technologiím Microsoft Desktop Optimization Pack (MDOP), kde je mj. obsaženo i App-V, MED-V a další nástroje. Toto je jenom jedna z mnoha dalších výhod.

Tip 13) Nalezněte nové nástroje. Součástí ovládacích panelů je jeden odkaz na řešení potíží - “Poradce při potížích”, který vás navede ke všem diagnostickým nástrojům v systému. Existují další nástroje, které však nejsou nainstalovány ve výchozí instalaci. Klikněte na “Zobrazit vše” v levém horním rohu a uvidíte, které nástroje pro řešení problémů jsou online a které lokální. Pokud naleznete skript, který nemáte, můžete jej získat zde.

trb1trb2

Tip 14) Porozumějte Virtual Desktop Infrastructure (VDI). Windows 7 hraje důležitou roli ve strategii VDI, kde virtualizované Windows 7 jsou hostovány na centrálních serverech pro virtualizaci a uživatelé se k tomuto plnohodnotnému desktopu připojují pomocí RDP. Tato virtualizace je dostupná se zvláštní “Enterprise Centralized Desktop” licencí. Možná byste mohli z těchto nových možností získat výhody pro chod IT.

Tip 15) Připravte se na DirectAccess. DirectAccess umožňuje koncovým uživatelům zjednodušený vzdálený přístup ke zdrojům v organizaci bez potřeby VPN. DirectAccess navíc umožňuje plnou správu nad koncovými počítači např. pomocí Group Policy – to však vyžaduje Windows 7 a Windows Server 2008 R2.

Tip 16) Zapojte Deployment Image Servicing and Management (DISM). Pokud chcete rychle nalézt nebo spravovat balíčky, vlastnosti či ovladače, použijte nástroj příkazové řádky DISM. Pojem “image”, který je v názvu může být zavádějící, že se jedná pouze o nástroj pro nasazení Windows. Jednotlivé přepínače a nápověda, která je obsažena vám pomůže spravovat vlastnosti právě spuštěného OS. Například pro zobrazení seznamu povolených vlastností Windows zadejte příkaz “dism /online /get-features /format:table”. Pro povlení vlastnosti zadejte “dism /online /enable-feature /featurename:”.

dism

Tip 17) Využijte “Troubleshooting packs”. Poradce při potížích využívá tzv. “Troubleshooting packs”, které pomáhají koncovým uživatelům určit a odstranit problémy s operačním systémem, je zapotřebí aktualizovat procedury pro diagnostiku a odstraňování problémů v organizaci. Například již není nutné žádat uživatele o stálé opakování kroků, Poradce při potížích tyto kroky automaticky kontroluje. Také můžete zvážit vytvoření vlastních Troubleshooting packs pomocí Windows PowerShell, což umožní podporu vlastních aplikací.

Tip 18) Zkontrolujte spolehlivost. Sledování spolehlivosti bylo uvedeno ve Windows Vista pod názvem “Sledování spolehlivosti a výkonu”. Ve Windows 7 bylo sledování výkonu odděleno od monitorování výkonu a přesunuto do centra akcí. Je možné otevřít ovládací panely, centrum akcí a pod položkou Údržba otevřete odkaz “Zobrazit historii spolehlivosti” anebo jednoduše zadejte “Sledování spolehlivosti” do integrovaného vyhledávání.

reliability

Tip 19) Akceptujte rozlišnost. Pravděpodobně ne všechny organizace budou schopny přejít kompletně na Windows 7 hned teď. To však neznamená, že organizace zůstane kompletně na Windows XP. Mýty ohledně podpory jediného operačního systému byly v mnohých prolomeny, používejte Windows 7 tam, kde to má význam.

Tip 20) Dělejte si výstřižky. Nástroj pro výstřižky tu v jistých podobách je již dlouho dobu, ve Windows 7 můžete dělat výstřižky ještě jednodušeji. Nástroj jednoduše vystřihne část obrazovky podle vašeho výběru. Výstřižek můžete uložit jako grafiku, udělat anotaci pomocí jednoduchých nástrojů. Naučte koncové uživatele používat výstřižky – mohou jednoduše zaznamenat problém, který mají na počítači. Anebo… vytvořte si vlastní knihovnu poznámek.

Tip 21) Prezentační nirvána. Stiskněte klávesovou kombinaci Win+P a spustí se nová aplikace pro nastavení prezentací. Můžete tedy rychle a jednoduše zobrazit obsah na vaší obrazovce a projektoru zároveň. Už si nemusíte pamatovat zkratky, které jsou definovány různými výrobci notebooků. Zkratka Win+X spustí Centrum nastavení mobilních zařízení, kde jsou další možnosti nastavení prezentačního módu.

presmodemobcenter

Tip 22) Ukliďte nepořádek. Stisknutím Win+home minimalizujete aktuální okno na panel nástrojů a nechá vás soustředit na práci, kterou váš šéf tak dlouho urguje.

Tip 23) Administrátor na kliknutí. Windows 7 usnadňuje spouštění aplikací jako administrátor s jednoduchou klávesovou zkratkou. Stiskněte Crtl+Shift a klikněte na ikonu v panelu úloh – voila! Spustili jste program jako administrátor se zvýšenými oprávněními.

Tip 24) Rychlejší instalace. Pokud váš počítač umožňuje boot z USB disku, zkuste následující: XCopy instalaci Windows 7 z DVD na zformátovaný a dostatečně velký USB disk, nastartujte počítač z USB disku a spusťte instalaci. Je to podstatně rychlejší nežli rotující placička.

Tip 25) Vypalte disk jedním kliknutím. Dobrá, dvěma. Dvojklikněte na souboru ISO pro vypálení souboru na CD nebo DVD.

Tip 26) Přehledné body obnovy. Mnoho uživatelů vypínalo bod obnovy jenom proto, že byli vyděšeni něco takového použít. Pod Windows 7 můžeme být mnohem klidnější. Po výběru uloženého bodu obnovy Windows zobrazují které soubory a složky budou ovlivněny obnovou do tohoto bodu.

Tip 27) Synchronizujte časová pásma. Pokud pracujete ve více časových pásmech a často chodíte ve špatný čas na schůzky, protože váš počítač nemá synchronizovaný čas, zkuste přidat další hodiny, což je vlastnost, která byla uvedena u Windows Vista. V nastavení Data a času je záložka, která umožní přidat další hodiny na panel úloh. Zvolte časová pásma, která potřebujete.

multiclock

Tip 28) Nakonfigurujte Řízení uživatelských účtů (UAC). I pokud jste zapřisáhlými nepřáteli UAC, zkuste mu dát ještě jednu šanci. V ovládacích panelech nakonfigurujte nastavení, které bude o něco méně otravné nežli ve Windows Vista a uvidíte, jestli nemůžete žít bez rozšířené ochrany počítače, kterou nabízí.

uac

Tip 29) RoboCopyCopyCopy. Vždy užitečný nástroj Robocopy.exe může být nyní spouštěn ve více threadech. Spusťte Robocopy /? a uvidíte jaké jsou nové možnosti (např. /MT pro multithreading) a vaše kopírování bude určitě rychlejší.

Tip 30) Remote Desktop Console. Nástroje pro vzdálenou správu (Remote Server Administration Tools – RSAT) ve Windows se neobsahují nástroj na připojení ke konzoli vzdáleného počítače. Pokud spravujete velké množství serverů zkuste stáhnout mRemote ze stránek mremote.org. Tento nástroj umožňuje jednoduchou správu a připojení pomocí různých technologií pro vzdálenou správu – například Citrix Independent Computing Architecture (ICA), Microsoft Remote Desktop Protocol (RDP), Virtual Network Computing (VNC), Secure Shell (SSH) a rlogin. Všechna jména spravovaných zařízení (hostů) jsou zobrazena ve stromové struktuře, můžete je rozdělovat do různých složek, třídit abecedně a stejně tak můžete přiřadit rozdílná přihlášení a uložit bezpečně heslo pro jednotlivá připojení.

Tip 31) Více monitorů. Práce s více monitory ve Windows 7 je intuitivní a flexibilní. Existuje několik užitečných klávesových zkratek a pohybů myší, které přesouvají okna mezi monitory. Aby to opravdu stálo za to, je fajn mít spousty prostoru na monitoru. Zkuste třeba nové QWXGA monitory od Samsungu nebo Dellu. Tyto 23palcové monitory mají rozlišení 2048x1152 a díky tomu můžete na jedné obrazovce bez problémů zobrazit 2 dokumenty v plné velikosti vedle sebe. Pokud monitory spárujete, dostanete spoustu místa abyste mohli mít otevřené všechny nástroje pro administraci, které potřebujete společně třeba s Officem, Visiem, intranetovými stránkami a malou poznámkou vaší mámy třeba v LiveMail. Posuňte si panel nástrojů vlevo nebo vpravo a dostanete ještě více prostoru pro práci.

Tip 32) Skriptování ve Windows PowerShell. Pokud chcete vytvářet Windows PowerShell skritpy na Windows 7, budete potřebovat rychlý nástroj pro jejich tvorbu a ladění. Windows 7 již obsahuje interaktivní nástroj pro editaci, který umožňuje vyzkoušet vaše cmdlety a testovat funkčnost za běhu.

Tip 33) Upravte si ikony oznamovací oblasti myší. Oznamovací oblast (Notification Area) byla kompletně přepracována k zobrazení pouze nutného minima ikon. Namísto použití vlastností obrazovky, kde se vybíraly ikony, které se mají zobrazit, můžete přetáhnout myší (drag-and-drop) z okna do oznamovací oblasti.

notarea

Tip 34) Přidejte neindexované sdílení do knihovny. Do knihovny můžete přidávat UNC cesty například \jménoserverujménosdílení, ale adresář na serveru musí být indexovaný. Pokud chcete přidat adresář pomocí UNC cesty, který není na serveru indexovaný, můžete vytvořit symbolický odkaz (symbolic link) na UNC cestu a tento odkaz pak přidat do knihovny. Na vytvoření odkazu použijte mklink. Například mklink \serverHomeFolder.

Tip 35) Zjednodušte si instalaci klonovaných počítačů. Na Windows 7 již nemůžete použít nástroj Sysinternals – newsid ke změně identity klonovaného počítače (nelze na virtuálním počítači ani fyzickém). Namísto toho vytvořte vzorovou instalaci a spusťte sysprep /oobe /generalize /reboot /shutdown /unattend:scriptfile. Takto připravený vzorový počítač je připravený pro klonování. Reference ke tvorbě odpovědních skriptů je zde - tinyurl.com/winunattend.

Tip 36) Použijte Aero. Klávesa Windows je skvělá věc pro klávesové zkratky. Nyní tuto klávesu můžete použít pro novou funkci ve Windows 7 – AeroSnap. Vyberte okno, zmáčkněte Windows klávesu a pak šipku vlevo či vpravo k uchycení okna na levou či pravou stranu obrazovky nebo stiskněte šipku nahoru a oknobude zobrazeno přes celou obrazovku.

Tip 37) Odkazy na panelu úloh. Klávesa Windows je ještě lepší věc pro klávesové zkratky. Když stisknete klávesu Windows a číslo odpovídající položkám v panelu úloh. Například, pokud je IE třetí ikonou na panelu úloh (nepočítaje tlačítko start), můžete stisknout klávesu Windows a klávesu 3 ke spuštění nebo otevření IE. Pokud IE obsahuje více otevřených záložek a budete tuto klávesovou kombinaci opakovat, budou se přepínat jednotlivé záložky.

start

Tip 38) Spravujte hesla. Ovládací panely obsahují novou aplikaci, která se jmenuje Správce pověření (Credential Manager), která umožňuje uložit pověření (uživatelské jména a hesla) pro webové stránky, na které přistupujete a na další zdroje, se kterými pracujete. Tato pověření se ukládají ve Trezor Windows (Windows Vault), který může být zálohován a obnoven. Můžete si vzpomenout na podobné nástroje z Windows XP a Windows Vista. Do integrovaného vyhledávání Windows zadejte pojem “pověření” a spusťte správce pověření, kde můžete také spravovat pověření pro vaše účty.

vault

Tip 39) Akce na základě události. Prohlížeč událostí je velice úzce spjat s Plánovačem úloh. Máte možnost zvolit vybranou událost v prohlížeči událostí a v podokně úkolů k události připojit úlohu, která je vykonána ihned, jak se událost znovu vyskytne. Akce může být například spuštění programu, odeslání emailu nebo zobrazení zprávy. Tato vlastnost může být zvláště užitečná v případě řešení problémů.

attachtask

Tip 40) Procházejte web InPrivate. Novou vlastností IE8 je možnost otevřít prohlížeč v tzv. “InPrivate Browsing session” která umožňuje provádět bezpečné operace na internetu jako je bankovnictví a další z veřejných místaniž by se cokoliv ukládalo na počítači, kde je prohlížeč spuštěn. Pokud již máte otevřený Internet Explorer můžete jednoduše zvolit procházení se službou InPrivate z menu (ctrl+shift+p). Můžete také ušetřit několik kliknutí myší, pokud kliknete pravým klikem na ikonu IE třeba na panelu úloh a zvolíte Spustit procházení se službou InPrivate. okno se otevře rovnou v InPrivate módu.

inprivateinprivate2

Tip 41) Go Live. Některé aplikace byly z Windows 7 odstraněny ve srovnání s předchozími verzemi. Od verze Windows 7 byly tyto aplikace (a několik dalších, které nejsou instalovány s Windows) přesunuty do balíčku aplikací Windows Live Essentials, které jsou ke stažení na http://download.live.com. Aplikace, které jsou obsaženy v Live Essentials jsou například Messenger, Mail, Writer, Foto galerie Movie Maker, Zabezpečení rodiny a několik dalších.

Tip 42) Odstraňte aplikace. I přesto, že některé aplikace byly odstraněny z Windows a jsou přístupné ke stažení, ostatní aplikace jako IE8, Media Player, Media Center a DVD Maker jsou i nadále součástí instalace operačního systému. Nicméně ve Windows 7 můžete tyto volitelné aplikace jednoduše odinstalovat, pokud si to přejete. Zvolte Programy a funkce v Ovládacích panelech (nebo ve vyhledávání spusťte appwiz.cpl) a klikněte na “Zapnout nebo vypnout funkce systému Windows” v levém horním rohu. Pak můžete vybrat vlastnosti, které chcete ze systému odebrat nebo přidat.

systemfunctions

Tip 43) Jak se budou chovat Windows 7? V vlastnostech systému je hodnocení, které se jmenuje “Informace o výkonu a nástroje”. Toto hodnocení je seskupením pěti rozdílných hodnocení počítače, které je zjišťováno nástrojem Windows System Assessment Tool (WinSAT). Nejvyšší možné hodnocení je 7,9 (Windows Vista nejvíce 5,9) a jsou hodnoceny kategorie – procesor, RAM, grafika, herní (3D) grafika, a primární disk. Výsledné hodnocení není průměrem naměřených hodnot, ale nejnižší hodnotou z měření jednotlivých komponent.

winsat

Tip 44) Analyzujte procesy. Jednou z výborných nových vlastností ve vylepšeném nástroji pro sledování prostředků (resmon) je zobrazování procesů, které z nějakého důvodu neodpovídají. Takové procesy budou zobrazeny červeně. Pokud takový proces a pravým klikem zvolíte na analyzovat řetězec čekání, zobrazí se thready, které zapříčiňují zadržování zdrojů a tím celý proces. Můžete vynuceně ukončit část procesu pokud chcete.

Tip 45) Vytvořte virtuální světy. Možnost práce s virtuálními disky (VHD) je nyní součástí správce disků. Při otevření Správy počítače a zvolení nástroje pro správu disků a kliknutí na menu Akce, uvidíte možnosti Vytvořit virtuální pevný disk a Připojit virtuální pevný disk. Tyto možnosti vám umožní vytvořit nebo připojit virtuální pevný disk přímo z grafického rozhraní. 
Poznámka: Součástí Windows 7 je i přímá podpora pro 
startování operačního systému z VHD.

createvhd

Tip 46) Zašifrujte si USB klíčky. Používejte BitLocker ToGo. Možná jste nikdy neztratili nebo nepřišli o USB klíč ale pro ostatní (včetně mě), stává se to, to jsou fakta. Ve spoustě případů to nemusí být zas až tak velký problém, ale co když jsou na klíčku uložena citlivá data ? BitLocker ToGo umožňuje šifrovat data na vyměnitelných médiích, zabezpečit heslem nebo digitálním certifikátem uloženým na smart kartě.

Tip 47) Zamkněte pomocí Skupinových Politik. Získejte kontrolu na provozovanými aplikacemi pomocí AppLockeru, který můžete centrálně spravovat Skupinovými politikami. AppLocker kontroluje volání jádra systému, která jsou zodpovědná za vytváření nových procesů nebo nahrávání knihoven, tato volání jsou porovnána se seznamem povolených či zakázaných aplikací. Prakticky to znamená, že můžete eliminovat neznámý anebo nežádoucí software díky implementaci AppLocker a jeho centrální správě přes Skupinové politiky.

Tip 48) Buďte naším hostem. Hostovský mód (Guest mode) nabízí jednoduchou cestu jak hostům či dětem umožnit přístup k počítači, přitom ale omezit možnosti změny nastavení počítače, či přístup k informacím na počítači nebo instalovat software. Jakmile uživatel ukončí práci a odhlásí se, data, která jsou uložena v profilu jsou smazána. Tento mód nemůže být použitý v prostředí s Active Directory.

Tip 49) Obnovte počítač ze zálohovaných bodů obnovy. Při vytváření záloh můžete zvolit, zdali součástí zálohy mají být i body obnovy a případně z těchto bodů obnovy provést obnovení počítače při obnově celého systému. Toto je zvláště využitelné v případech kdy chcete mít funkční základní konfiguraci a možnost obnovy v budoucnu aniž byste přepisovali svá data na disku.

Tip 50) Využijte výhod BrachCache. BrachCache podstatným způsobem šetří přenosové pásmo při využití v pobočkových scénářích. Pokud jeden uživatel zažádá o soubor, který je umístěný na centrále přes WAN linku, je tento soubor uložený v keši na lokální pobočce a dokonce mezi více počítači nebo uložen na centrálním serveru určeného pro kešování na pobočce.

Tip 51) Zakažte našeptávání při vyhledávání. Jakmile začnete psát do integrovaného vyhledávání ve Windows, Windows 7 vám zobrazuje předchozí vyhledávání, které jste provedli. Toto zobrazování je možné zakázat v Lokální skupinové politice povolením User Configuration | Administrative Templates | Windows Components | Windows Explorer | Turn Off Display Of Recent Search Entries In the Windows Explorer.

Tip 52) Připojte ovládací panel na panel úloh. Pokud často využíváte ovládací panel, mohli jste si všimnout, že není možné po kliknutí myši pravým tlačítkem zvolit “připnout na hlavní panel”. Je tedy zapotřebí otevřít ovládací panel, když je ikona ovládacího panelu zobrazena na hlavním panelu, je možné pomocí pravého kliku připnout na hlavní panel.

Tip 53) Výhodné propojené vyhledávání. Nyní můžete prohledávat web pomocí integrovaného vyhledávání. Windows 7 obsahuje federované vyhledávání, které umožňuje zobrazení výsledků, které nejsou umístěny na lokálním počítači. V dnešní době je již k dispozici celá řada konektorů pro vyhledávání jako například pro YouTube a Twitter anebo můžete vytvořit vlastní, pokud se vám chce.

Tip 54) Používejte Rychlé poznámky. I přesto, že tato vlastnost již byla obsažena v předchozí verzi Windows, jsou tyto verze od sebe odlišné, ve Windows 7 jsou mnohem jednodušší. Můžete přilepit poznámku na plochu pro rychlou upomínku. Je jednoduché změnit písmo anebo barvu poznámky. Pokud pracujete s poznámkou, jednoduše stiskněte ctrl+n pro vytvoření nové poznámky. (poznámka: nepište si do poznámky hesla :) )

Tip 55) Zkuste vylepšený WordPad. V minulosti jste nejspíše často nepomýšleli na WordPad, ale verze, která je součástí Windows 7 prošla značnou renovací. Jednoduše řečeno je to odlehčená verze Microsoft Word. WorPad používá pás karet a nejenom díky tomu vytvoříte přehledně formátované dokumenty. Navíc, nikdo vás už nenutí k ukládání do formátu .RTF. Ve WordPadu můžete nyní ukládat soubory jako Office Open XML (.DOCX). Díky tomu je velice snadné otevřít dokumenty vytvořené ve WordPadu v Microsoft Word.

Tip 56) Počítejte. Další jednoduchý nástroj, který prošel rekonstrukcí je starobylá kalkulačka. Navíc k běžným funkcím normální a vědecké kalkulačky přibyly programátorské a statistické módy. Nejspíš si i oblíbíte možnosti konverze anebo možnosti výpočtů. Chcete převést stupně Celsia na Fahrenheit, ale nikdy si nepamatujete vzorec ? Použijte panel pro konverzi. Určitě si taky užijete možnosti výpočtů s daty. Rychle  si vypočítejte rozdíl mezi dvěma daty anebo vypočítejte nové datum přidáním nebo odečtením roku, měsíce, dne.

Tip 57) Spravujte služby ze správce úloh. Správce úloh ve Windows 7 nyní obsahuje záložku pro správu služeb. Velice rychle získáte přehled přes všechny běžící služby na vašem počítači. Klikněte na záhlaví sloupečku a informace se vám setřídí. Dokonce můžete spouštět a zastavovat služby jednoduchým použitím pravého kliku. Pokud potřebujete pořádné rozhraní pro správu služeb, jednoduše klikněte na tlačítko služby a otevře se správa počítače se službami. Často jste nechávali spuštěného správce úloh v

Tip 58) Koukněte pod kapotu. Windows 7 nabízí spousty možností, jak se kouknout pod kapotu operačního systému aniž byste museli instalovat další nástroje. Skvělým příkladem může být třeba Sledování prostředků (Resource Monitor). Záložka výkon ve správci úloh je dobrým začátkem, ale někdy je potřeba více informací. Klikněte na tlačítko Sledování prostředků a uvidíte více informací ve větších detailech včetně výkonnostních grafů pro důležité podsystémy jako je disk, procesor. Sledování prostředků můžete také spustit ze Start menu | Příslušenství | Systémové nástroje.

Tip 59) Zkontrolujte základní známky života. Dalším novým systémovým nástrojem, který si určitě užijete, je Diagnostika systému (System Health Report). V integrovaném hledání zadejte perfmon /report a report pro váš systém bude během jedné minuty vygenerován. Tento report zanznamenává detailní informace o výkonu počítače, využití prostředků a další. V reportu je také obsaženo kde byly zjištěny problémy a jakým způsobem tyto problémy odstranit. Již vygenerované sestavy jsou uloženy v konzoli Sledování výkonu. Sestavy si také můžete uložit ve formátu HTML.

Tip 60) Více Windows PowerShellu. Windows PowerShell v2 slibuje že mnohým administrátorům změní jejich životy. Mnoho z nich bude preferovat grafické rozhraní Windows PowerShell, které se jmenuje Integrated Scripting Environment (ISE). Tenhle nástroj najdete ve stejném adresáři, kde je PowerShell v menu příslušenství. Můžete si třeba přidat klávesovou zkratku ctrl+alt+i pro spuštění ISE. Vespod okna spusťte jakýkoliv skript a uprostřed uvidíte výsledek běhu skriptu. Můžete vytvářet nebo upravovat skripty díky horní liště. Otevřete více Windows PowerShell s připojením na vzdálené servery. ISE udělá z Windows PowerShell v2 jednoduchou a zábavnou činnost.

pshv2

Tip 61) Nainstalujte je na staré krámy. Asi nelze tento tip jednoznačně jako Windows 7 tip, ale můžete se pokusit nainstalovat Windows 7 kdekoliv. Jeden uživatel měl 6 let starý notebook, který byl původně s Windows XP. Nikdy se na něj neodvážil nainstalovat Windows Vista. Nicméně Windows 7 nainstaloval bez jakýchkoliv starostí a běží velice příjemně. Zaručeně, jsou nějaké vlastnosti, které na takovém počítači nebudou fungovat, protože procesor nemá odpovídající funkce, ale to jsou jenom drobné problémy. Tento notebook znovu dostal nový život.

Tip 62) Vylepšené zabezpečení. Ve Windows Vista byla docela složité spravovat ochranu systému pomocí bodů obnovy. Windows 7 mají záložku, kde se spravují body obnovy podstatně rozšířenou. Na jednom místě můžete nastavit kolik mohou body obnovy zabírat, mazat nebo vytvářet body obnovy anebo body obnovy vypnout úplně. To je zvláště užitečné na starších počítačích, kde je podstatný prostor na disku.

Tip 63) Používejte nápovědu a podporu. Spousta zmatků, které byly ve Windows Vista byly odstraněny ve Windows 7. Například Nápověda a podpora má 3 odkazy, řádek pro vyhledávání a odkaz na stránky Microsoft. Toto zjednodušení mnohem méně straší koncové uživatele, ujistěte se, že uživatelé vědí o nápovědě. Také vyhledávání je v mnohém vylepšené, k výsledkům se dostanete snazší a rychlejší cestou.

A nakonec 14 nejlepších klávesových zkratek ve Windows 7

Tip 64) Win+šipka nahoru – přesune aktuální okno na celou obrazovku.

Tip 65) Win+šipka dolů – obnoví předchozí velikost okna nebo okno minimalizuje.

Tip 66) Win+Shift+šipka – přesune okno na na druhý monitor.

Tip 67) Win+D – minimalizuje všechna okna a zobrazí desktop.

Tip 68) Win+E – spustí průzkumníka a bude zvolen tento počítač

Tip 69) Win+F – spustí okno vyhledávání

Tip 70) Win+G – přepínání mezi miniaplikacemi

Tip 71) Win+L – uzamknutí počítače

Tip 72) Win+M – minimalizuje aktuální okno

Tip 73) Win+R – otevře okno pro spuštění aplikace (run)

Tip 74) Win+T – přepínání mezi jednotlivými aplikace na panelu úloh pomocí AeroPeek

Tip 75) Win+U – otevře centrum usnadnění přístupu

Tip 76) Win+mezerník – AeroPeek pracovní plochy

Tip 77) Ctrl+Win+Tab – otevře výběr běžících úloh a výběr zůstane otevřený