vstupní zařízení počítače pro převod tištěným materiálů do digitální podoby,
lze ho připojit pomocí rozhraní USB nebo LPT (starší typy),
nejpoužívanější druhy skenerů:
ruční (skener je držen v ruce a ruka přejíždí po skenované ploše),
stolní (klasický nejpoužívanější typ, použití do formátu A3),
bubnové (pro skenování větších předloh, více jak A3),
3D (pro skenování prostorových objektů),
filmové (pro skenování jednotlivých políček filmu),
čtečky čárových kódů (pro skenování čárových kódů pomocí laseru).
nejdůležitějšími parametry skenerů jsou: barevná hloubka (až 48 bitů), rozlišení DPI (až 4800 DPI), skenovací plocha (A4, A3)
optické rozpoznávání znaků (OCR) - technologie pro rozpoznání tištěného textu a jeho převod do editovatelné podoby
Obr. 1: Stolní skener.
vstupní zařízení počítače pro zadávání textových informací,
lze ji připojit pomocí rozhraní USB nebo PS/2, bezdrátově pomocí Bluetooth
klávesy se rozdělují do několika částí: alfanumerická, numerická, funkční klávesy, kurzorové klávesy,
rozdělení:
podle přenosu signálu: drátové, bezdrátové,
podle využití: klasická, notebooková, multimediální, ergonomická, numerická.
speciální typy klávesnic: softwarová (dotyková na obrazovce), projekční (pomocí laseru), skládací (z měkkého materiálu).
Obr. 2a: Klasická počítačová klávesnice.
Obr. 2b: Rozložení kláves na klávesnici
vstupní polohovací zařízení počítače,
lze ji připojit pomocí rozhraní USB nebo PS/2, bezdrátově pomocí Bluetooth,
rozdělení:
podle snímání pohybu: kuličkové, optické (laserové),
podle přenosu signálu: drátové, bezdrátové,
podle využití: klasická, herní (více tlačítek), notebooková (menší).
Obr. 3: Klasická počítačová myš.
vstupní polohovací zařízení počítače,
lze ho připojit pomocí rozhraní USB nebo Bluetooth,
skládá se ze speciálního pera (stylus) a dotykové plochy, která snímá pohyb,
použivá se v profesionální počítačové grafice,
některé už mají LCD obrazovku (nezaměňovat s Tablet PC).
Obr. 4: Tablet.
vstupní polohovací zařízení počítače,
lze ho připojit pomocí rozhraní USB nebo Bluetooth,
na rozdíl od počítačové myši ruka ovládá velkou kuličku a s trackballem se nepohybuje,
výhoda: přesnější pozicování kurzoru, nevýhoda: pohyb kurzoru na větší vzdálenost,
velice často se objevují trackbally a počítačové myši v jednom zařízení (viz obrázek).
Obr. 5: Trackball s počítačovou myší.
polohovací a ovládácí vstupní zařízení určené hlavně pro hraní počítačových her,
rozdíl: gamepad ovládá pohyb pomocí kurzorový tlačítek nebo kuličky, joystick pomocí velké páky,
lze jej v dnešní době připojit k PC nebo herní konzoli pomocí rozhraní USB nebo Bluetooth,
starší typy se připojovaly přes rozhraní Gameport.
|
|
Obr. 6: Gamepad. |
Obr. 7: Joystick. |
vstupní polohovací a ovládácí zařízení, které je integrováno hlavně v přenosných počítačích,
jeho úkolem je nahradit počítačovou myš (pohyb kurzoru, tlačítka, kolečko),
pohyb kurzoru je zaznamenáván pomocí pohybu prstu na dotykové ploše,
moderní funkcí touchpadů jsou tzv. gesta nebo využití více prstů najednou.
Obr. 8: Touchpad.
mikrofon - pro snímání zvuku a převodu do digitální podoby,
webová kamera - pro snímání obrazu např. při videohovorech,