ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY

Počítačová grafika se dělí na dvě velké skupiny: 2D počítačovou grafiku a 3D (prostorovou) počítačovou grafiku. 2D grafika se dále dělí na rastrovou (bitmapovou) a vektorovou grafiku.

Rastrová grafika

Obr. 1: Ukázka rastrové grafiky.

Výhody rastrové grafiky

Nevýhody rastrové grafiky

Vybrané programy pro práci s rastrovou grafikou

Vektorová grafika

Obr. 2: Ukázka vektorové grafiky.

Výhody vektorové grafiky

Nevýhody vektorové grafiky

Vybrané programy pro práci s vektorovou grafikou

Prostorová grafika (3D grafika)

Obr. 3: Ukázka prostorové 3D grafiky (Utah teapot).

Vybrané programy pro práci s prostorovou grafikou

Barevné modely

Barva je základem definice každého obrazu. Jelikož existuje obrovské množství různých barev a jejich odstínů, není možné, aby si je počítač pamatoval zvlášť. Počítač si proto musí výslednou barvu namíchat z předem určených základní barev (stejně jako vy při hodinách výtvarné výchovy).

K tomu, aby si počítač mohl výslednou barvu namíchat, potřebuje tzv. barevný model, který počítači definuje, jaké základní barvy má použít a jakým způsobem je namíchat. Barevných modelů existuje celá řada, každý má různé použití.

RGB

CMY/CMYK


 

Obr. 4: Schéma RGB modelu.

Obr. 5: Schéma CMY modelu.

HSV, HSB, HSL

Obr. 6: Schéma HSL modelu.

Obr. 7: Schéma HSV modelu