Spam
Typy spamu
Spam v emailech
Emailový spam spočívá v odesílání velkého množství
nevyžádaných emailových zpráv, které často obsahují komerční obsah. Problém
emailového spamu se začal objevovat v devadesátých letech, kdy se Internet stal
dostupným pro širokou veřejnost. Během dalších let objem spamu v emailech
exponencielně narostl, dnes tvoří přibližně 80–85 % všech odesílaných emailů na
světě[14]. Tlak, aby se emailový spam stal nezákonným, byl úspěšný jen v
některých zemích, takže spammeři často provozují svou činnost v zemích, kde jim
nehrozí problémy se zákonem.
Dnes jsou k rozesílání spamů stále častěji využívány tzv. botnety, což jsou sítě tvořené z viry nebo červy infikovaných osobních počítačů (tzv. zombie) po celém světě. Mnoho moderních červů instaluje do počítače zadní vrátka, která spammerovi umožní přístup k napadenému počítači a použít jej k nekalým účelům, např. k rozesílání spamu. To komplikuje jakékoliv pokusy o kontrolu šíření spamu, jelikož v mnoha případech spam nepochází přímo od spammera, ale z nakaženého počítače.
Instant messaging
Většina Instant messaging (IM) systémů nabízí adresář
uživatelů, včetně informací jako je např. věk nebo pohlaví. Inzerenti mohou tyto
informace shromažďovat a uživatelům tak zasílat nežádoucí zprávy obsahující
zejména reklamy.
Diskusní fóra
Diskusní spam spočívá ve vytváření zpráv s vloženou
reklamou, či jiným nevhodným příspěvkem, na volně dostupných diskusních fórech.
Slouží k tomu automatické spamovací roboty (tzv. Spamboty).
Online hry
Mnoho online her umožňuje hráčům vzájemný kontakt přes
soukromé zprávy nebo speciální místnosti pro to určené. Jako spam pak můžeme
označit opakovaného rozesílání stejné zprávy, rozesílání bezvýznamných, či
reklamních zpráv nebo zprávy porušující podmínky poskytování služeb (Terms of
service) dané hry. Takový spam je běžný v MMORPG hrách, kde se spammeři snaží
vydělat reálné peníze např. za prodej herních předmětů nebo uživatelských účtů.
Spam cílený na vyhledávací systémy
Tento spam spočívá v modifikaci kódu
HTML stránek za účelem lepšího umístění ve vyhledávacích seznamech. Moderní
vyhledávací roboty jsou však schopny identifikovat např. opakovaná klíčová slova
jako účelový spam a dané stránky pak penalizovat.
Spam mířený na stránky sdílející videa
Videa sdílející stránky, jako je
YouTube, jsou často vyhledávány spamery. Nejběžnější metodou útoku je šíření
odkazů na pornografické nebo seznamovací stránky v prostorech pro komentáře k
náhodnému videu nebo profilu. Další častou metodou je užívání robotů k šíření
zpráv náhodným uživatelským profilům. Tento spam pak obsahuje odkazy spolu s
lákavým textem a obrázky, které mají většinou sexuální charakter. Tyto stránky
mohou obsahovat svoje vlastní nebo uživatelská videa. Hlavním cílem těchto
profilů je nalákat lidi na odkaz na domovské stránce v jejich profilech. YouTube
zakázal umísťování těchto odkazů. Kromě toho implementoval CAPTCHA systém, který
značně ztěžuje rychlé umísťování těchto opakovaných příspěvků více než kdy
předtím. Tento systém byl zaveden kvůli masovým spamerům, kteří zahltili
uživatelské profily tisícovkami opakovaných zpráv.
Nyní je však aktuální jiný druh video spamu. Nově uploadované video dostane název a popis podle známé osobnosti nebo události, které je třeba věnovat pozornost. Obsah videa však nemá nic společného s vlastním názvem. Rickroll, občas urážlivý odkaz na propagovanou stránku. Ostatní mohou uploadovat videa v rámci reklamy na jejich produkt, s herci a zaplacenými referencemi, ačkoliv propagovaný produkt nebo služba má pochybnou kvalitu a pravděpodobně by neprošla podrobným přezkoumáním oddělení norem a postupů určité televizní stanice nebo kabelové sítě.