Podstata podniku a podnikání, okolí podniku

 

Podnikani – zakladnim motivem podnikani je snaha o dosazeni zisku jakozto prebytku vynosu nad naklady. Zisk se dociluje uspokojovanim potreb zakaznika. Tedy v centru pozornosti podikatele je zakaznik (zakaznik je nas pan!). Podnikatel uspokojuje zakaznika svymi vyrobky ci sluzbami. Podnikatel pri podnikani musi celit riziku. Snahou kazdeho podnikatele je sledovat takovou strategii ci politiku, aby se snizilo riziko na pozadovanou uroven (minimalni).

Podstata podniku a podnikání, okolí podniku
Podstata podniku a podnikani:
Podnikani – zakladnim motivem podnikani je snaha o dosazeni zisku jakozto prebytku vynosu nad
naklady. Zisk se dociluje uspokojovanim potreb zakaznika. Tedy v centru pozornosti podikatele je
zakaznik (zakaznik je nas pan!). Podnikatel uspokojuje zakaznika svymi vyrobky ci sluzbami.
Podnikatel pri podnikani musi celit riziku. Snahou kazdeho podnikatele je sledovat takovou strategii
ci politiku, aby se snizilo riziko na pozadovanou uroven (minimalni).
Pro podnikani je charakteristicke, ze na pocatku vklada podnikatel do sveho podniku kapital (vlastni
nebo cizi – vypujceny). Tzn. Ze se podnikatel snazi zhodnotit kapital, ktery do podniku vlozil
(predevsim vlastni kapital).
Zhodnocovani kapitalu = zvysovani hodnoty firmy. Hodnota firmy muze rust i zlepsujicim se
postavenim firmy na trhu. Podnik by nemel zamlzovat spolecenske poslani podniku, jimz je sluzba
zakaznikovi a vsem ostatnim, kteri jsou s podnikem spjati (stakeholders = interesenti = vsichni ti,
kteri maji s podnikem vztah = zamestnanci, zakaznici, akcionari..). Zname dva druhy podniku. 1.
typ je tzv. Stroj na delani penez, ktery funguje kratkodobe (nez si zakaznici uvedomi s kym maji tu
cest) a 2. typem je normalni firma, uprednostnujici zakaznika jako na prvnim miste! = cesta sice
dlouhotrvajici, ale jistejsi!
Podnikatel – clovek, ktery je nositelem a tvurcem inovaci, je napadity, umi svuj napad zrealizovat.
Podnik je tedy instituce vznikla k vykonu podnikatelske cinnosti, tedy institucionalizovane
podnikani.
Podnikani je u nas upravovano obchodnim zakonikem, ktery definuje podnikani jako soustavnou
cinnost provadenou samostatne podnikatelem vlastnim jmenem a na vlastni odpovednost za ucelem
dosazeni zisku. Podnikatelem muze byt jako FO tak PO, ktera ziskala zivnostenske opravneni dle
zivnostenskeho zakona. Prukazem zivnostenskeho opravneni je zivnostensky list nebo koncesni
listina (jisty druh opravneni). Za zivnost se povazuje dle zivnostenskeho zakona jakakoliv
podnikatelska cinnost, pokud neni zakonem zakazana nebo neni ze zivnostenskeho zakona
vyloucena. Podnik je v obchodnim zakoniku definovan jako soubor hmotnych, osobnich a
nehmotnych slozek podnikani. K podniku nalezi veci, prava a jine majetkove hodnoty nalezici
podnikateli. Obchodnim majetkem se rozumi soubor majetkovych hodnot patricich podnikateli
slouzicich k podnikani.
Podnikatel x manazer x vudci osobnost
Manazer (ridici pracovnik) – clovek, ktery vykonava zakladni manazerske fce (planovani,
organizovani, rizeni lidskych zdroju a kontrola).
Rizeni (management) je procesem projektovani a udrzovani takoveho systemu, v nemz lide pracuji
spolecne ve skupinach, aby co nejproduktivneji dosahli zvolenych cilu (nejefektivneji).
Lidr (vudci osobnost) – clovek, ktery umi ziskavat a ovlivnovat lidi, aby se snazili dobrovolne a s
nadsenim pracovat (napr. Tomas Bata – ten byl jak podnikatel tak manazer i lidr)
Okoli podniku:
Podnik neni izolovan, ale je obklopen vnejsim svetem = okolim.
Okolim podniku rozumime vse, co stoji za pomyslnymi hranicemi podniku a cim muze byt
ovlnivovan ci naopak, co sam podnik muze ovlivnit. Okoli ho nuti k urcitemu zpusobu chovani =
stanoveni ruznych cilu. Vliv okoli na podnik je zpravidla velmi silni, zatimco moznost ovlivnovat
okoli podnikem je dosti omzeno.
Prvky okoli podniku mohou byt hmotne (geograficke okoli), nebo take technologicke (stroje a
zarizeni). Vetsina prvku okoli ma ale nehmotnou povahu (pravo, etika...). V soucasne dobe okoli
podniku tvori cela EU = dokonce i cely svet (ebay.com) – hovorime o globalizaci. Po vstupu do EU
se stala CR soucasti jednotneho trhu – tzn. Volny pohyb zbozi mezi clenskymi zememi (z anglie do
CR bez cla a dph) = na druhou stranu to ma za nasledek velkou konkurencischopnost ostatnich
firem pusobicich na trhu.
Prvky okoli podniku:
Geograficke okoli – Ovlivnuje podnik tim, ze do znacne miry predurcuje jeho logistiku
(logistika = rizeni materialovych a vyrobkovych toku od zdroje k uzivateli)
Socialni okoli – Ma pro podnik znacny vyznam. Kazdy podnik by mel zkoumat a zvazovat
dusledky sve cinnosti pro spolecnost. V idelanim priprade by tato cinnost mela byt prospesna jak
podniku tak i pro spolecnost (souvisi to i s timto - kladne a zaporne externality).
Politicke okoli - souhrn vlivů, jejichž výrazem jsou politické zájmy institucionalizované
v politických stranách; možné důsledky pro podnikovou sféru (znárodnění, združstevnění,
privatizace); komunální politika a její vliv na podnik. Dokonce muze byt podnik ovlivnen i obecnim
uradem.
Pravni okoli - Politicke vlivy se prosazuji prostrednictvim prava. Pravni normy stanovi, jake
chovani podniku je pripustne a jake nikoliv. Nejdůležitější norma – obchodní zákoník, vymezuje
pravni podminky jak pro FO tak i pro PO. Dale extistuji ruzne zakony, ktere definuji moznosti a
bariery podnikani.
Ekonomicke okoli - má pro podnik zásadní význam. Z tohoto okoli podnik ziskava vyrobni faktory
a kapital a na toto okoli se obraci svymi vyrobky a sluzbami. Podnik je ve svém rozhodování a
chování v rozhodující míře ovlivněn celkovou hospodářskou situací země a její dynamikou.
Faktory: dostupnost a ceny výrobních faktorů (postupně ztrácejí své dominantní postavení díky
rozvoji logistiky a nových technologií); daňová zátěž podniků; hospodářský růst, měnový a
devizový vývoj (míra inflace ovlivňuje ceny výrobních faktorů, poptávku, koupěschopnost).
Ekologicke okoli – faktor, který musejí podniky stále více respektovat – podniky k tomu nutí jak
státní instituce, tak občanská sdružení; vytváří řadu bariér pro podnikání – ekologizace řady
technologií i již existujících výrobků vytváří ekonomickou zátěž; dává podnikům mnoho šancí
(výroba ekologicky nezávadných výrobků, recyklace odpadů); velké úkoly v oblasti ekologie
vyplývají ze směrnice EU – nedodržování je považováno za nekalou soutěž
Technologicke okoli - technologické okolí a změny technologie jsou zdrojem a motivem
technického a technologického pokroku, který umožňuje podniku dosahovat lepších hospodářských
výsledků, zvyšovat konkurenční schopnost a humanizovat práci; stinné stránky: negativní vliv na
životní prostředí, vznik sociálních problémů; směrnice EU přímo ukládají výrobcům, aby použili
nejlepší z dostupných technologií.
Eticke okoli - poskytování pravdivých informací, korektní hospodářské soutěžení a propagační
kampaně, poskytování dobrých služeb zákazníkům; významnou představu o tom, co je dobré a co
není, vytvářejí média a veřejné mínění; etické cítění je podmíněno historicky a geograficky.
Kulturne historicke okoli - celková vzdělanost a kulturní úroveň obyvatelstva je jednou
z podmínek ekonomického rozvoje, přechodu ke složitějším technologiím a technického pokroku.
Podnik se povazuje za zcela autonomni jednotku, ktera ma nejen pravo, ale i povinnosti rozhodovat
o tom, co a za jakou cenu vyrabi, komu proda a odkud bude nakupovat potrebne vyrobni faktory!
Podnik musi poznavat sve okoli, jinak se "utopi".