- AGP -
AGP sběrnice
Port AGP je rozhraní, navržené firmou intel, pro počítače řady
PC.
Poskytuje mechanismus pro připojování grafických karet.
Podstatným
způsobem zvyšuje výkon aplikací (oproti sběrnici PCI) pracujících zejména s :
3D grafikou
Videosekvencemi
Jedná se o speciální port, který je určen
pouze pro grafické karty.
Poskytuje vyšší přenosovou rychlost než rozšiřující
sběrnici, které se dříve využívaly i pro připojování grafických karet.
AGP
vychází ze specifikace rozšiřující sběrnici PCI
Pracuje s frekvencí 66 Mhz a
pro přenos dat používá 32bitovou sběrnici.
Podle přenosové rychlosti se AGP
port dělí na:
AGP1x
Definován specifikací AGP1.0 a AGP 2.0
Maximální
přenosová rychlost je 266 MB/s
Veškeré přenosy dat jsou synchronizovány s
náběžnou hranou hodnotového signálu (66 MHz).
Používá signálové napětí 3,3 V
nebo 1,5 V
AGP2x
Definován specifikací AGP1.0 a AGP 2.0
Maximální
přenosová rychlost je 533 MB/s
Vyšší přenosové rychlostí je dosaženo přidáním
dalších řídících signálů a prováděním přenosů s náběžnou hrano i sestupnou
hodinového signálu (66 MHz)
Používá signálové napětí 3,3 V nebo 1,5 V
AGP4x
Vyšší přenosové rychlosti je dosaženo přidáním dalších řídících signálů
a prováděním přenosů s náběžnou o sestupnou hranou hodinového signálu (66 MHz)
Používá signálové napětí 3,3 V nebo 1,5 V
AGP8x
Definován specifikací
AGP3.0
Během jednoho taktu dovoluje uskutečnit až 8 datových přenosů
Maximální přenosová rychlost je 2132 MB/s
Používá signálové nápětí 0,8V
Je
zpětně kompatibilní s AGP 4x
Používá stejný konketor jako agp 4.0
Využívá
stejné signály agp4x, ke kterým přidává další signály pro podporu činnosti v
režimu 1GP8x.
Dovolujeme, aby základní deska byla navržena, aby podporovala
AGP 4x i AGP 8x.
Výhodou AGP portu je i možnost, že grafická karta může
pracovat s daty uloženými přímo v operační paměti.
Není nutné, aby všechna
zobrazovaná dat byla nejdříve přenášena do paměti grafické karty.
Tato
možnost je velmi výhodná zejména při zobrazování realisticky vypadajících scén.
U takovýchto scén bývá většinou nutné na povrchy některých zobrazovaných objektů
( z důvodů jejich realistické vizáže) nanést tzv. textury.
Textury je bitová
mapa (obrázek), který svým vzhledem vytváří dojem, že obejkt má určité
vlastnosti.
Textury zabírají v paměti mnohdy poměrně velikou kapacitu a
jejich přenášení do paměti grafické karty může být velmi zdlouhavé.
Před tím než mohou být libovolná data zobrazena, je nezbytné, provést jejich
následující přesuny:
-HDD operační paměť:
Data jsou načítána např. z
pevného disku, který je připojen k rozhraní zapojenému na PCI sběrnici.
Takto
načítána data jsou přenášena přes PCI sběrnici do operační paměti.
-operační
paměť procesor počítače:
Z operační paměti jsou data načítána procesorem
počítače, který provede jejich zpracování
-procesor počítače operační
paměť:
Výsledkem své činnosti procesor počítače opět uloží do operační paměti
-operační paměť paměť grafické karty
Zpracována dat jsou zasílána do
videopaměti grafické karty.
Přenos dat do videopaměti je prováděn opět přes
PCI sběrnici
-paměť grafické karty procesor grafické karty:
Data jsou
čtena procesorem grafické karty z videopaměti a následně jsou zobrazována na
obrazovce monitoru.
Problém:
-datam která se mají zobrazit, musí být
dvakrát přenášena přes PCI sběrnici
-PCI sběrnice má proti AGP portu nižší
přenosovou rychlost.
-PCI sběrnice bývá mnohdy zatížena i jinými zařízeními
(např. rozhraní pevných disků, síťová karta a další).
Z výše uvedených důvodů
se pro připojení grafické karty používal AGP port
Zapojení grafické karty k
portu AGP
Data, která jsou umístěna v operační paměti a jsou přenášena do videopaměti,
nemusí být posílána přes PCI sběrnici.
Tato data jsou zasílána přímo přes AGP
port, který má vyšší přenosovou rychlost a není zatěžován žádným jiným zařízením
U PCI sběrnice se tímto také podstatným způsobem sníží její zatížení.
V
případě použití AGP portu není nutné, aby všechna zobrazována data byla
přenesena do videopaměti.
Je možné, aby si je grafická karta zpřístupňovala
přímo z paměti operační.
Operační paměť je stránková a grafická karty
potřebuje ke své efektivní práci, aby se u jejího pohledu operační paměť jevila
jako souvislá (nikoliv rozdělená na stránky)
Tento problém je řešen na úrovni
čipové sady,která pokud podporuje AGP, musí v sobě integrovat obvod GART
GART
pracuje podobně jako stránkovací jednotka procesoru.
GART provádí přemapování
adres tak, aby grafická karty mohla pracovat s pamětí, která se jeví jako
souvislý blok.
Tento problém je řešen na úrovni čipové sady, která pokud
podporuje AGP, musí v sobě integrovat obvod GART.
GART pracuje podobně jako
stránkovací jednotka procesoru
GART provádí přemapování adres tak, aby
grafická karta mohla pracovat s pamětím která se jeví jako souvislý blok.
Kapacita operační paměti, která je pro grafickou kartu souvislá, se označuje
jako tzv. AGP aperture
Velikost AGP aperture lze zpravidla nastavit pomocí
programu SETUP
Port AGP je určen pro práci se signálovým napětím:
-3,3 V:
AGP1x a AGP2x
-1,5V: AGP1x, AGP2x a AGP4x
-0,8V: AGP8x
Jednotlivé typy
AGP portu lze rozlišit podle umístění klíčové pozice v jejich slotu
Řezy AGP
slotem:
Obdobně lze rozlišit i AGP karty určené pro port AGP s různým signálovým
napětím:
Port AGP Pro byl určen zejména pro výkonné grafické stanice
Standard AGP Pro je s AGP zpětně kompatibilní tj.
-kartu AGP lze použít ve
slotu AGP Pro
-Naopak kartu pro AGP Pro nelze použít ve slotu AGP
Slot pro
AGP Pro využívá AGP slotu a je po obou stranách rozšířen o další kontaktní
segmenty.
V rámci AGP Pro existují dva standardy, jež se liší maximálním
příkonem, který může karta odebírat:
-AGP Pro50: maximálně 50W
-AGP
Pro110: maximálně 110W
Maximální příkon pro AGP kartu je 25W
Řezy sloty
AGP Pro: